Thursday, June 15, 2017

DAP tolak penguasaan PPBM dalam PH

By watan
DAP secara jelas menolak dominasi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dalam Pakatan Harapan (PH).

Parti cauvinis itu menolak pemilihan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai pengerusi PH dalam struktur baharu pentadbiran pakatan itu.

“Saya tidak akan bersetuju jawatan pengerusi dan presiden diisi oleh PPBM.

“Ini adalah suatu monopoli dan penguasaan kawalan terhadap PH,” kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng kepada media di Petaling Jaya, pada Rabu.

Jumaat lalu Majlis Presiden PH bermesyuarat mengenai struktur kepimpinan gagasan mereka yang bakal didaftarkan kepada Pendaftar Pertubuhan (RoS) dalam masa terdekat.

Bagaimanapun terdapat khabar angin bahawa selain Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dinamakan penasihat, jawatan Pengerusi dan Presiden dikatakan bakal diisi oleh Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Guan Eng ketika mengulas lanjut berkata sebarang keputusan yang bakal diambil perlu mendapat persetujuan empat parti dalam PH.

“Saya tidak tahu bagaimana cadangan ini boleh bocor kepada media,” katanya.

Sementara itu Guan Eng yang juga Ahli Parlimen Bagan bersetuju supaya Dr Mahathir dilantik sebagai kepimpinan utama bersama pemimpin yang lain.

DAP juga turut menegaskan bahawa parti itu tetap memilih Anwar sebagai calon Perdana Menteri pembangkang.

“Bagaimanapun, kami tetap menyokong Anwar sebagai calon Perdana Menteri tetapi kita perlu terima hakikat bahawa Anwar tidak boleh menduduki jawatan itu terus atas faktor kelayakan undang-undang.

Wartawan Watan-Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-