Tuesday, June 6, 2017

Isa marah wartawan: Tanya macam nak tuduh

Anne Muhammad
Sidang media Felda Global Venture Bhd (FGV) hangat apabila Pengerusinya Tan Sri Isa Samad mengugut mahu menyaman wartawan kerana bertanya soalan mengenai dakwaan salah laku.

Situasi itu bermula apabila salah seorang wartawan dari akhbar mengajukan soalan mengenai dakwaan Raja Petra Kamaruddin berkaitan dirinya.

Penulis blog itu dikatakan mendakwa Isa cuba menyingkirkan presiden dan ketua pegawai eksekutif kumpulan (CEO) FGV Datuk Zakaria Arshad bagi menutup dakwaan salah laku rasuah.

Isa kemudian mempertikaikan soalan itu dan mengugut mahu menyaman wartawan akhbar arus perdana itu.

“Kamu buat kenyataan ini, saya saman awak,” tegasnya ketika menjawab soalan itu dalam sidang media di Menara Felda, Kuala Lumpur hari ini.

'Itu Raja Petra dia punya hal'

Bagaimanapun, wartawan tersebut menjawabn ia adalah dakwaan Raja Petra dan beliau hanya bertanya soalan.

“Itu Raja Petra dia punya hallah. Jangan kamu pula tuduh saya.

“Tanya erti macam tuduh,” katanya.

Raja Petra antaranya mendakwa Isa mahu menyingkirkan Zakaria kerana dianggap terlalu lurus dan tidak mahu meluluskan urus niaga 'di bawah meja'.

Kemelut kepimpinan FGV dikatakan mempunyai kaitan dengan tunggakan bayaran kepada anak syarikatnya Delima Oil dengan sebuah syarikat pembeli minyak sawit luar negara.

Setelah dicutikan, Isa hari ini mengumumkan siasatan audit dalaman akan dibuat berkaitan Zakaria serta mengalu-alukan siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Zakaria pula dilaporkan mahu SPRM menyiasat keseluruhan operasi FGV bagi menilai sekiranya berlaku sebarang penyalahgunaan kuasa.

Beliau setakat ini mempertahankan diri dan enggan berundur serta berhujah proses pembayaran dan syarat kredit yang digunapakai Delima Oil itu sudah dilaksanakan sebelum beliau menjadi CEO lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-