Saturday, July 1, 2017

AMANAH gesa Jamil Khir kaji sumber 1MDB biaya haji

Parti Amanah Negara (AMANAH) menggesa Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom mengkaji sumber 1MDB yang digunakan untuk menaja ibadah haji kepada seramai 5,711 rakyat di negara ini sejak 2011.

Timbalan Ketua Pemudanya, Faiz Fadzil berkata Jamil juga seharusnya membangkitkan isu ketelusan tajaan haji oleh 1MDB bagi memastikan ia bebas daripada sebarang bentuk penyelewengan.

“Sebagai Menteri yang bertanggungjawab ke atas urusan haji dan hal ehwal agama, seharusnya Jamil Khir mendesak untuk sumber tajaan ini diaudit bagi memastikan ia halal dan bersih serta bebas daripada sebarang bentuk penyelewengan dan korupsi.

“(Ia) agar ibadat haji rakyat Malaysia yang ditaja 1MDB ini tidak terjejas,” kata Faiz dalam kenyataannya hari ini.

Kata Faiz 1MDB tidak mempunyai kedudukan kewangan yang kukuh di mana modal perniagaannya diperoleh daripada pinjaman berkonsepkan riba.

Selain itu katanya, skandal 1MDB di diibaratkan sebagai rompakan terbesar dunia dan kini menjadi subjek penyiasatan di pelbagai negara termasuk yang terbaru dari Jabatan Keadilan Amerika Syarikat (DOJ).

“Pendedahan ini telah membuktikan wujudnya kes prima facie salah laku jenayah oleh Perdana Menteri (Datuk Seri) Najib Razak. Pendedahan ini juga telah memprejudiskan kedudukan politik Najib Razak dan populariti beliau juga semakin merosot.

“Maka, dalam keadaan politik Najib Razak yang terumbang-ambing sekarang, timbul persoalan sama ada tajaan haji ini sebagai langkah terdesak Najib Razak untuk menutup segala kepincangan yang berlaku dalam skandal berskala mega ini dengan menggunakan helah agama dan kebajikan sebagai kelubung,” katanya.

DOJ baru-baru ini memfailkan tuntutan undang-undang sivil kali ketiga dengan tujuan merampas semula aset yang didakwa dibeli dengan wang yang diselewengkan daripada 1MDB.

Selain barangan kemas bernilai AS$1.7 bilion, DOJ juga berharap mampu mendapatkan semula sebuah kapal layar bernilai AS$ 250 juta dan kepentingan beberapa syarikat dan hartanah mewah di sekitar London, New York dan Los Angeles.

Bagaimanapun, perdana menteri berulang kali menafikan sebarang salah laku 1MDB yang dikaitkan dengannya, manakala beberapa pemimpin BN menyifatkan tindakan DOJ sebagai campur tangan asing.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-