Wednesday, July 19, 2017

Kerajaan kaji status bumiputera masyarakat India Muslim

PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melambaikan tangan kepada tetamu yang hadir sebaik sahaja hadir di Majlis Sambutan Hari Raya dan Hari Keluarga NGO-NGO India Muslim di MAEPS, Serdang, di sini hari ini. - UTUSAN/ABDUL NAZIR MOHAMED

Safina Ramli
18 Julai 2017 11:32 PM

KUALA LUMPUR 18 Julai - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan bersedia mengkaji tuntutan masyarakat India Muslim untuk menjadikan status mereka sebagai bumiputera di negara ini.

Najib berkata, suara masyarakat India Muslim sentiasa didengari oleh kerajaan memandangkan sumbangan mereka kepada pembangunan negara ini amat besar.

“Saya dengar tuntutan yang dibuat oleh masyarakat India Muslim dan saya terima bahawa India Muslim adalah sebagai bumiputera.

“Soalanya sekarang bagaimana untuk dilaksanakan, kita akan kaji lebih men dalam, dari segi pentadbiran atau dikendalikan melalui pewartaan. Hakikatnya tuan dan puan adalah bumiputera,” katanya ketika berucap pada majlis sambutan Hari Raya dan Hari Keluarga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) India Muslim Semalaysia yang berlangsung di Dewan A, Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).

Ketibaan beliau disambut meriah oleh kira-kira 15,000 masyarakat India Muslim yang bernaung di bawah Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA).

Yang turut hadir Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim.

Menurut Perdana Menteri, sokongan masyarakat India Muslim kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) juga terus kukuh sejak dahulu malah beliau berharap sokongan berkenaan akan diteruskan sehingga Pilihan Raya Umum Ke- 14 (PRU-14).

“Saya diberitahu bahawa generasi baharu India Muslim sudah ramai yang beralih daripada bidang tradisi kepada bidang profesional dan ada yang bekerja sebagai akauntan, peguam dan sebagainya.

“Meskipun telah melalui perubahan tetapi masyarakat India Muslim tetap tidak berubah sokongan mereka kepada kerajaan,” katanya.

Dalam pada itu, Najib memberitahu, masyarakat India Muslim terus memberi sumbangan kepada masyarakat apabila PRESMA bersetuju untuk memberikan diskaun kepada golongan orang kurang upaya (OKU), siswazah dan pemegang kad pengguna Friends of Kementerian Perdagangan Dalam Ne­geri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) di semua premis perniagaan PRESMA.

Najib berkata, golongan OKU akan menikmati diskaun sebanyak 20 peratus, siswazah pula sebanyak 10 peratus manakala pemegang kad pengguna (Friends of KPDNKK) akan menikmati diskaun sebanyak 5 peratus.

“Ini sumbangan yang diberikan oleh PRESMA kepada masyarakat kita dan saya berharap hubungan ini akan berterusan,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-