Friday, July 7, 2017

Sepanduk jelajah 1MDB di Pulau Pinang malam ini diturunkan

Sheridan Mahavera, Looi Sue-Chern
Persekitaran Dewan JKKK Penaga tempat ceramah jelajah 1MDB dijadualkan berlangsung masih sunyi sepi petang ini. – Gambar The Malaysian Insight oleh Hasnoor Hussain, 6 Julai, 2017.

JELAJAH Pakatan Harapan (PH) mengenai skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) bermula dengan langkah sukar apabila sepanduk mengumumkan acara itu di Penaga, Pulau Pinang diturunkan malam semalam.

Naib Pengerusi DAP Pulau Pinang, Zairil Khir Johari mendakwa ia satu tindakan sabotaj pihak tidak dikenali.

“Sepanduk dan bendera parti dinaikkan awal minggu ini tetapi ia dibawa turun malam semalam.

“Tidak ada satu bendera yang tinggal. Kami tak tahu siapa yang menurunkannya,” Share this quote Share this quote katanya kepada The Malaysian Insight.

Zairil berkata yang mereka akan cuba menaikkan sepanduk dan bendera baru secepat mungkin.

Ceramah itu yang dijadualkan pada jam 9 malam hari ini ialah permulaan kepada jelajah PH Share this quote Share this quote di seluruh negara bagi menjelaskan skandal 1MDB kepada orang Melayu yang tinggal di kawasan pendalaman.

Penceramah akan menjelaskan saman sivil terbaru Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DoJ) yang mendakwa wang yang dicuri daripada 1MDB digunakan untuk membeli aset seperti rantai berlian merah jambu 22 karat bernilai AS$27 juta (RM117 juta) untuk isteri “Malaysian Official 1”.

Menteri Kabinet Abdul Rahman Dahlan sebelum ini mengesahkan yang MO1 ialah Perdana Menteri Najib Razak.

Ini ialah ceramah pertama anjuran DAP Pulau Pinang di kawasan pendalaman Melayu.

Lawatan The Malaysian Insight di bandar Kepala Batas mendapati persekitaran masih sunyi di sekitar tempat acara di Dewan JKKK Penaga.

Tiada bendera PH atau sepanduk acara yang bertemakan “Sayangi Malaysia, Hapuskan Kleptokrasi”.

Penduduk tempatan Pulau Pinang tidak pasti sekiranya ceramah itu akan berlangsung seperti dijadualkan pada 9 malam. Ada juga yang tidak mengetahui wujudnya ceramah itu.

“Saya dengar kali pertama daripada awak,” Zaidi Idris, 57, memberitahu The Malaysian Insight apabila ditanya sekiranya dia berminat menyertai ceramah itu malam ini.

“Saya berminat untuk dengar tentang skandal 1MDB tetapi saya tidak tahu ada ceramah malam ini. Saya tak tengok ada sepanduk.”

Seorang peniaga, Zuraidah Ahmad,42, pula berkata yang dia berminat pergi ke ceramah itu tetapi dia juga tidak pernah melihat sepanduk mengumumkan acara itu.

Seorang lagi penduduk Penaga yang hanya mahu dikenali sebagai Mohamad, 41, berkata dia ada mendengar ceramah 1MDB, tetapi memandangkan persekitaran masih sunyi menyebabkan dia tidak pasti yang ceramah itu masih akan diteruskan.

“Saya mungkin akan pergi dengar malam ini. Saya pergi ke ceramah BN dan PH untuk dengar apa kata mereka.

“Tentang 1MDB, selalunya orang tidak tahu siapa yang mahu dipercayai kerana satu pihak menafikan salah laku, satu lagi pihak pula kata lain (wujud salah laku),” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-