Thursday, July 13, 2017

Stadium, masjid antara lokasi pesalah syariah boleh disebat

Oleh NOR AFIQAH MAT NOR dan EDDY HAMIDI
Seorang peniaga wanita di Aceh, Indonesia dijatuhi hukuman sebat di depan khalayak ramai kerana didapati bersalah menjual minuman keras. Kelantan juga akan melaksanakan undang-undang seumpama itu tidak lama lagi.

KOTA BHARU Hukuman sebat ke atas pesalah jenayah syariah di Kelantan akan dilaksanakan mengikut kaedah dan pendekatan sepertimana yang dilakukan di penjara di negara ini.

Ketua Hakim Syarie Kelantan, Datuk Daud Mohamad berkata, apa yang berbeza, pindaan tersebut hanya melibatkan lokasi pelaksanaan hukuman.

Menurut beliau, sebelum ini, hukuman sebat hanya dilaksa­nakan di penjara dan bukannya di khalayak ramai seperti yang diluluskan sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan mengenai Rang Undang-Undang (RUU) Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 (Pindaan 2017).

“Apa yang berbeza ialah mahkamah akan menentukan mana-mana lokasi sesuai di khalayak ramai dan selamat seperti stadium atau masjid untuk me­laksanakan hukuman sebat terhadap pesalahnya.

“Kita masih mengekalkan kaedah sama termasuk cara sebatan, jenis rotan dan ukuran rotan.

“Pelaksanaan hukuman itu juga mesti diluluskan oleh pegawai daripada Jabatan Kesihatan dan hukuman sebatan tersebut turut dihadiri oleh doktor,” kata beliau ketika dihubungi di sini semalam.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2017&dt=0713&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz4mfMW6Lma
Hakcipta terpelihara

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-