Monday, August 7, 2017

Di sebalik kempen PH, kubu Umno di Felda masih kuat

Mohamad Fadli 
August 7, 2017

Ia antara beberapa penemuan di beberapa penempatan Felda di Johor, di mana sokongan kepada kerajaan masih kuat.
KLUANG: Sebahagian besar peneroka Felda di Johor masih menyimpan sentimen sama terhadap Umno dan Barisan Nasional, walaupun kwasan itu menjadi sasaran kempen besar-besaran Pakatan Harapan (PH) dalam usaha memecahkan benteng halangan berdekad dihadapi pembangkang.

Peneroka yang ditemui FMT di Felda Ayer Hitam, Johor berkata mereka masih menyokong kerajaan dan kepimpinan Datuk Seri Najib Razak, dan ramai yang meluahkan kepercayaan kebajikan mereka masih dijaga dan dilindungi.

Ketua Kampung Felda Ayer Hitam, Abdul Halim A.Razak, 55, mendakwa di Johor, 80% peneroka dan warga Felda masih menyokong kerajaan dan Najib, walaupun tidak menjelaskan bagaimana rumusan ini dicapai.

Halim berkata Felda masih menjadi kubu kuat untuk BN dan menafikan dakwaan peneroka Felda, yang dianggap undi “deposit tetap” untuk Umno, kini mula beralih kepada pembangkang di sebalik kemelut harga saham dan krisis atasan Felda.
“Kalau nak berubah bukan mudah. Pihak luar kata Felda dalam bahaya, tetapi sebenarnya tidak ada. Mereka nak masuk dalam Felda pun tidak berani apatah lagi nak nampak sepanduk atau poster mereka pun susah,” katanya.

Bagaimanapun, Halim mengakui generasi muda Felda yang menyokong pembangkang, tetapi berkata kelompok itu adalah yang tinggal di bandar.

“Kebanyakan mereka yang menyokong pembangkang itu merupakan generasi kedua Felda yang duduk di bandar. Mereka tak faham nadi denyut peneroka dan warga Felda. Yang faham hanyalah kami yang tinggal di dalam Felda ini,” katanya ketika ditemui FMT di Felda Ayer Hitam, Kluang, Johor.

Johor merupakan antara sasaran utama pembangkang pada pilihan raya umum akan datang yang perlu diadakan menjelang pertengahan 2018.

Bulan lalu, PH melancarkan jelajah dan trak kempen “Jom Bina Semula Negara”, menyasarkan sejumlah 50 kerusi termasuk di kawasan Felda yang mempunyai peluang gabungan 4 parti itu. Sebanyak 15 daripada kerusi itu terletak di Johor.

Sebelum ini, Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin memberi amaran kepada BN supaya tidak bermimpi Felda masih menjadi kubu kuat mereka.

Beliau yang juga timbalan presiden PH berkata maklum balas yang diterima mendapati ramai peneroka Felda menyambut baik gabungan itu.

Tetapi Halim berkata sentimen peneroka dan warga Felda terhadap Najib sebenarnya masih baik dan tidak berkurang.

Katanya, warga Felda berpandangan kos sara hidup yang menjadi tema penting dalam kempen pembangkang, masih boleh diurus, berikutan pendapatan yang mereka perolehi daripada Felda masih banyak dan mencukupi untuk menampung mereka.

‘Hanya orang Felda di bandar’

Halim berkata warga Felda juga kini sudah bijak menilai mengenai usaha kerajaan melalui pendedahan dan taklimat yang diberi melalui program wilayah yang dijalankan oleh pihak pengurusan Felda, seperti ceramah dan taklimat menjawab mengenai kritikan terhadap Felda.

“Kalau di Felda tak ada cerita pasal harga barang, sebab makan ada, harga komoditi baik walaupun merundum, dan orang makan pun duit ada.

“Yang masalah orang Felda ialah seperti generasi ke-2 yang berhijrah ke bandar, dan gaji hanya dalam paras RM1,200. Memang mereka akan ada masalah,” katanya.

Walaupun PH mengumumkan barisan kepimpinan dan logo bersamanya, seorang peneroka Felda, Abdul Kassim, 60, berkata kepimpinan gabungan itu masih bercelaru.

Katanya, ia tidak seperti BN yang hanya mempunyai satu ketua iaitu Najib.

“Cuba kita lihat PH, Tun Dr Mahathir Mohamad menjadi pengerusi, Datuk Seri Anwar Ibrahim jadi ketua umum, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail jadi presiden dan DAP jadi setiausaha agung mereka. Semua nak berkuasa.

“Mana-mana negara pun kalau nak berjaya perlu ada satu pemimpin sahaja. Kalau PRU ke-13 dulu kita gerun lihat pembangkang. Tetapi sekarang tak. Hanya nama-nama sahaja yang gah tetapi tak ada apa nak ditakutkan.

“Kita percaya BN boleh menang pada PRU14 ini, cuma tidak pasti mereka boleh menang majoriti 2/3 atau tidak,” katanya.

Ketua Pemuda Felda Ayer Hitam, Shukri Razak berkata mungkin ada sebilangan warga generasi muda Felda tidak berpuas hati dengan kerajaan misalnya mengenai pembayaran balik pinjaman kepada Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

“Selain itu tidak ada sebab bagi kami. Kalau nak kata peluang pekerjaan sedikit, itu tidak. Banyak kerja disediakan kerajaan, cuma mereka kena bersaing dan berusaha untuk mendapatkannya.

“Di Felda juga banyak kerja diwujudkan misalnya melalui industri kecil dan sederhana (IKS) dan perniagaan sendiri,” katanya,

Shukri, 27, berkata golongan muda yang menyokong pembangkang di Felda tidak ramai, jika ada pun, mereka sudah berhijrah.

“Mereka lebih terdedah dan terpengaruh dengan pembangkang di luar, tetapi di dalam Felda tidak ada. Masih sokong kerajaan.

“Jika lihat program kerajaan pun banyak golongan muda terlibat dan mendapat sambutan menggalakkan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-