Thursday, August 24, 2017

Hilang PAS, berganti PPBM - MP Lumut

Oleh: NAJAMUDDIN MOHD NOR


 Selepas William Leong, seorang lagi wakil rakyat PKR mengesa kepimpinan parti menutup terus ruang perbincangan untuk mewujudkan kerjasama dengan PAS dalam pilihanraya umum.

Luahan itu disuarakan oleh Ahli Parlimen Lumut, Laksamana Pertama (B) Mohamad Imran Abd Hamid yang mahu partinya memberi fokus menghadapi PRU ke-14 bersama Pakatan Harapan.

“Tiada gunanya lagi PKR berusaha untuk memujuk PAS menjalinkan kerjasama politik lantaran parti itu tetap berkeras dan tidak menunjukkan minat ke arah itu.

“Buat apa lagi kita menyorongkan pipi kepada orang yang tidak sudi. Usaha ke arah itu hanya membuang masa sahaja,” tegas beliau kepada BNBBC.my portal, Rabu.

Imran memberi reaksi susulan perletakan jawatan Ahli Parlimen Selayang, William Leong yang melepaskan jawatannya dalam Biro Politik PKR tersebut hari ini dipercayai sebagai protes terhadap pucuk pimpinan yang masih tidak berputus asa memujuk parti Islam itu.

“Sudah pasti tindakan Leong itu akibat rasa kurang selesa.

“Kita berada dalam Pakatan Harapan, sudah pasti hubungan dengan rakan-rakan dalam Pakatan Harapan perlu dijaga. Usaha itu sudah pasti boleh menjejaskan kerjasama PKR dengan PH serta boleh mengundang persepsi dan polemik politik yang negatif kepada kita,” jelasnya lagi.
Pada masa sama, Imran (foto) juga tidak senada dengan saranan Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul yang mengesa satu tempoh khusus diberikan kepada PAS untuk menyatakan pendirian mereka.

“Saya rasa tak perlu diberi time frame atau dead line kepada PAS lagi,” katanya.

Tambah Imran kepimpinan PKR sepatutnya memandang ke hadapan dalam mengharungi PRU-14 bersama PH.

“Kita hilang PAS, tapi kita ada pengganti iaitu PPBM. Dr Mahathir pun bersama kita dan saya percaya orang Melayu yang sudah hilang kepercayaan kepada kerajaan akan mengundi kita nanti,” katanya lagi.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-