Sunday, September 24, 2017

'Bapa, datuk saya bukan dari Kerala, tapi.....'

Alyaa Azhar
Untuk kesekian kalinya Datuk Seri Najib Razak melepaskan 'peluru' buat bekas presidennya yang kini menjadi musuh ketat beliau - Tun Dr Mahathir Mohamad.

Berucap di depan ribuan perwakilan dan pemerhati MIC, perdana menteri berkata beliau sudah banyak membantu masyarakat India di negara ini.

Malah kata Najib usaha itu dilakukan sejak beliau belum menjadi perdana menteri lagi.

"Sewaktu Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) menjadi perdana menteri, dengan izin beliau saya menggerakkan inisiatif menubuhkan jawatankuasa kabinet mengenai hal ehwal orang India," katanya di PWT Kuala Lumpur semasa merasmikan mesyuarat agung tahunan MIC.

Kata Najib langkah itu dibuat untuk terus memajukan kedudukan kaum India yang akan terabai atau terpinggir jika tidak ada campur tangan serta kemahuan politik daripada kerajaan.

"Walaupun ayah saya, datuk saya bukan dari Kerala, tetapi saya digelar bapa pembangunan (orang) India," katanya disambut tepukan gemuruh kira-kira 5,000 orang yang memenuhi dewan berkenaan.

Kenyataan itu secara tidak langsung menjurus kepada Dr Mahathir yang didakwa mempunyai pertalian darah dengan orang di Kerala.

Julai lalu Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendakwa Dr Mahathir berketurunan India dan mempergunakan orang Melayu selama 22 tahun pentadbirannya.

Zahid yang juga menteri dalam negeri turut menunjukkan salinan kad pengenalan Dr Mahathir yang didakwanya memaparkan nama perdana menteri keempat Malaysia itu sebagai "Mahathir A/L Iskandar Kutty".

[Baca berita penuh]

Read more at https://www.malaysiakini.com/news/396124#SJgARVVWIJZzihji.99

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-