Sunday, September 24, 2017

Sokongan BN turun, Dr Mahathir ramal PRU14 tahun depan

Predeep Nambiar
September 24, 2017

Dr Mahathir berkata Perdana Menteri Najib Razak kemungkinan besar hanya akan mengadakan PRU14 tahun depan memandangkan sokongan kepada BN rendah manakala Pakatan Harapan (PH) terus mendapat sambutan.
GEORGE TOWN: Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Perdana Menteri Najib Razak kemungkinan besar hanya akan mengadakan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tahun depan memandangkan sokongan kepada Barisan Nasional (BN) rendah manakala Pakatan Harapan (PH) terus mendapat sambutan.

Pengerusi PH berkata walaupun simpanan tetap BN iaitu Sabah dan Sarawak dipertaruhkan, ramai mula mengubah sokongan mereka kepada pakatan pembangkang itu.

“Sebelum ini Najib berkata dia pasti akan menang. Dia akan menang kerana Sabah dan Sarawak, tetapi sekarang dia tidak berani mengatakan demikian.

“Dia takut, walaupun orang ini selalu tersenyum apabila anda memanggil dia pencuri (pencuri).

“Tetapi di sebalik senyuman itu, hatinya berdebar dengan cepat. Itulah sebabnya dia tidak mahu memanggil PRU secepat mungkin. Kerana kemungkinan kita akan menewaskan BN adalah benar,” kata Dr Mahathir pada majlis kutipan dana PH yang diadakan oleh DAP di Bayan Lepas malam tadi.

Mengetahui sokongan terhadap BN adalah rendah, Dr Mahathir mendakwa Najib mungkin tidak akan mengadakan pilihan raya umum sama sekali dan akan meminta ‘tenteranya’ mengganas.

“Dia mungkin tidak akan mengadakan pilihan raya, mudah untuk tidak mengadakan, apa yang perlu dia lakukan adalah meminta Ali Tinju, dan kumpulan pengganas lain untuk membuang kerusi dan banyak lagi.

“Apabila kerusi dibuang, dia akan menyatakan darurat kerana rusuhan. Sekiranya dia (Najib) memilih untuk mengadakan pilihan raya dan kalah, dia boleh mengisytiharkan darurat untuk mengelakkan perubahan kerajaan.

“… anda masih mahu dia (Najib)? Saya merayu kepada anda untuk menyingkirkan orang ini dan kerajaan dia,” kata Dr Mahathir.

Untuk mengelakkan senario sedemikian daripada berlaku, Dr Mahathir berkata rakyat Malaysia mesti keluar secara ramai dan mengundi PH.

“Apabila dia kalah dengan buruk, seperti 3/4 atau 2/3 daripada kerusi, dia akan menjadi tidak berkuasa, kerana dia kehilangan terlalu banyak.

“Jadi, saya merayu kepada anda semua. Sekiranya anda mahu melihat negara ini berkembang dengan aman dan menikmati kehidupan yang baik di negara ini, PH boleh menjadi majoriti terbesar,” katanya.

Bekas perdana menteri itu duduk bersama Lim Kit Siang, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Pengerusi PPBM Pulau Pinang Marzuki Yahaya, Presiden Amanah Mohamed Sabu dan Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dalam majlis makan malam yang diadakan di Pusat SPICE Setia di Bayan Lepas.

Majlis itu diadakan untuk mengumpul dana PRU14. Ia dihadiri kira-kira 3,250 orang dengan tiket berharga RM100 bagi setiap seorang.

Semasa sesi kutipan derma sebanyak RM20,101 dikumpulkan manakala 5 potret pemimpin PH dijual pada harga RM230,000. Potret Dr Mahathir, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Kit Siang, Guan Eng dan Mat Sabu dijual dengan harga tawaran RM20,000 setiap 1. Potret itu dihasilkan oleh Tan Kai Sheuan, artis Pulau Pinang yang terkenal di China.

Dr Mahathir juga mengejutkan hadirin apabila beliau berlutut untuk menandatangani potretnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-