Monday, October 23, 2017

Wisma Tok Guru: Penyokong PAS, PAN bertembung

By watan 
October 23, 2017

Perebutan Wisma Tok Guru di Kampung Pendek, Salor Kota Bharu antara PAS dan PAN makin panas apabila kedua-dua penyokong parti tersebut bertembung dan berlaku ketegangan pada Ahad.

Ketegangan kira-kira pukul 9 malam itu bermula ketika Ketua Pemuda PAN negeri, Hazmi Hassan meminta izin daripada Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fazdli Shari untuk menggunakan pembesar suara bagi menyuraikan penyokong parti berkenaan yang berada di kawasan itu.

Pada masa itu, Ahmad Fadzli baru selesai memberikan ucapan dihadapan lebih 150 penyokongnya yang berkumpul di wisma tersebut untuk memasang bendera.

Bagaimanapun, salah seorang wakil PAS ketika itu tidak mengizinkan permintaan tersebut sekali gus mencetuskan sedikit ketegangan antara penyokong kedua-kedua pihak.

Ketegangan dan perang mulut antara penyokong kedua-dua parti itu berlaku kira-kira lima minit sebelum ditenangkan oleh pihak polis.

Terdahulu ketika berucap, Ahmad Fadzli berkata, tindakan memasang bendera itu diadakan sebagai permulaan dan petanda awal bahawa tanah serta bangunan ini adalah hak milik PAS.

“PAS telah memberikan notis sebulan kepada pihak yang menduduki bangunan ini untuk mengosongkannya selewat-lewatnya pada 14 November depan.
“Walaupun sudah menjadi hak kita, tetapi bagi mengelakkan perkara berlanjutan kita mengambil keputusan untuk tidak mengakses bangunan ini.

“Kita sekadar meletakkan bendera di bahagian luar sahaja sebagai penghargaan kepada penyokong yang menyumbang untuk kita mencipta sejarah melihat bangunan ini kembali menjadi milik PAS” katanya.

Sebelum ini media melaporkan PAN mungkin terpaksa mencari bangunan baru untuk menempatkan pejabat mereka apabila menerima notis mengosongkan wisma tersebut.

Difahamkan, notis tersebut dikeluarkan melalui nama pemilik asal tanah yang menempatkan bangunan berkenaan.

Selain menempatkan pejabat PAN Kelantan ia juga menjadi pejabat Ahli Dewan Undangan Negeri Salor, Datuk Husam Musa Husam.

Ekoran daripda itu, PAN memberi peringatan akan mencabar arahan mengosongkan bangunan tersebut.

Wartawan Watan-Online

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-