Tuesday, March 20, 2018

Disindir 'mana hudud' dalam manifesto, ini jawab Pas'

MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI
20 MAC 2018

Nik Abduh Nik Abdul Aziz

SHAH ALAM - Ahli Parlimen Pasir Mas, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz menyifatkan pengkritik manifesto Gagasan Sejahtera (Gagasan) sebagai ‘berotak sempit’.

Beliau yang juga merupakan pemimpin kanan Pas, menegaskan manifesto yang baharu dilancarkan gabungan parti itu baru-baru ini, cukup ‘rencah’ Islam dan sempurna.

“Apabila Gagasan melancarkan Manifesto Malaysia sejahteranya (Peringkat Pertama), kamu (baca Amanah) segera melancang, mana hudud? Pas bohong, penunggang ugama!.

“Fahamilah manifesto itu dengan teliti. Kamu akan temui semua sekali daripada ajaran Islam. Islam yang sempurna, menyeluruh dan bersifat sejahtera dan sederhana,” katanya dalam satu perkongsian di Facebooknya hari ini.

Pas yang menerajui Gagasan Sejahtera (Berjasa, Ikatan) pada Ahad lalu melancarkan manifesto mereka di Cyberjaya.

Namun selepas dilancarkan, beberapa pihak kemudiannya menimbulkan persoalan mengenai kedudukan hudud di dalam manifesto mereka.

Antara pihak yang membangkitkan ialah Pengarah Syariah Amanah, Zolkharnain Abidin berkata, tiada kenyataan khusus berkaitan pelaksanaan syariah khususnya hukum hudud dalam tawaran Gagasan Sejahtera.

Mengulas lanjut, Ahli Parlimen Pasir Mas itu menegaskan, ‘semuanya ada dalam manifesto mereka’.

“Akidah yang benar, ibadah yang sahih, akhlak yang luhur, undang-undang Islam yang adil, pemerintahan yang bersih berintegriti dan kehidupan rakyat yang makmur sejahtera.

“Manifesto Malaysia Sejahtera adalah manifestasi sebahagian gagasan Islam sempurna yang ditawarkan oleh Pas demi Malaysia yang lebih baik selepas PRU14 nanti,” katanya.

Katanya lagi, malang, akal sesempit tempurung otak. Tempurung untuk otak, bukan untuk akal. Akal biarlah luas seluas Islam.

“Berpuluh tahun Pas berjuang menerang dan menerangi, anda masih di kelas peralihan, tak naik naik. Lebih tak ‘menahan’, Amanah, terus jatuh kelas.

"Daripada faham bertahun-tahun, tiba-tiba jadi tak faham. Gejala DAP apakah ini? Kan haru guru menggaru?,” sinisnya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-