Monday, April 23, 2018

Ibu bersalin dapat cuti 2 tahun jika Mohd Amar jadi PM


PRU14 l Satu lagi tawaran daripada pemimpin kanan PAS - andainya beliau menjadi perdana menteri.

Menurut Datuk Mohd Amad Nik Abdullah, kerajaan PAS boleh memberikan cuti bersalin kepada wanita selama dua tahun berbanding 90 hari yang diberikan kerajaan sekarang.

Untuk sektor swasta pula peraturan setakat ini mengehadkan cuti bersalin kepada 60 hari walaupun kerajaan sudah menyatakan untuk meminda undang-undang bagi mewajibkan ia ditukar kepada 90 hari.

Berucap di majlis pelancaran Manifesto PAS Kelantan di Kota Bharu, Mohd Amar berkata langkah itu boleh menjadi kenyataan jika beliau dilantik menjadi perdana menteri.

"So lagi ambo (satu lagi saya) baru isytihar - Malaysiakini tak isytihar (lapor) lagi - iaitu kalau ambo jadi perdana menteri memerintah Malaysia, nak bagi cuti bersalin dua tahun," katanya disambut ketawa orang ramai yang menghadiri majlis berkenaan.

Majlis itu disiarkan secara langsung di Facebook.

Menegaskan lebih lanjut hasratnya itu Mohd Amar yang juga naib presiden PAS berkata ketika ini Kelantan tidak dapat melaksanakan dasar itu kerana terikat dengan pelbagai kekangan seperti dasar Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

"Tapi kalau kita perintah Malaysia, kita boleh ubau suai peratuan-peraturan JPA itu," katanya.

Ulangi janji BR1M

Nik Amar bagaimanapun memberitahu, walaupun wanita bersalin diberi cuti dua tahun, gaji mereka hanya akan dibayar selama tiga bulan saja.

"Lepas tu, tak ada (dibayar) gajilah," katanya.

Menurut Mohd Amar ketika ini hanya ada satu negara dalam dunia memberikan cuti bersalin selama dua tahun, iaitu Iran.

Sebelum ini penyandang kerusi dewan undangan negeri Panchor itu menjanjikan bayaran Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebanyak RM2,500 berbanding RM1,200 yang diberi BN.

"Malam ini saya nak isytihar, kalau kita menang memerintah Malaysia, ambo jadi perdana menteri ambo akan bayar BR1M RM2,500.

"Guana agok (macam mana agak)? Berpeluh kalau Najib dengar, sebab tiga kali dah BR1M naik selepas ambo sebut. Kebetulan ke tidak ambo tak pasti," katanya di Salor, Kota Bharu.

Semasa berucap hari ini Mohd Amar sekali lagi mengulangi janjinya untuk memberikan BR1M sebanyak RM2,500 dengan syarat beliau menjadi perdana menteri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-