Thursday, May 3, 2018

Kenapa pakar ekonomi pun tolak ECRL? Ini kata Jomo


Q&A |  Apa yang tak kena dengan Projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) yang akan menghubungkan Pelabuhan Klang dengan bandar-bandar utama di Pantai Timur Semenanjung Malaysia?

Jika ditanya pembangkang, akan terdapat bermacam-macam jawapannya.

Bagaimanapun, bagi pakar ekonomi Prof Dr Jomo Kwame Sundaram, pertimbagan ekonomi masih menjadi kebimbangan utamanya.

Bekas penolong setiausaha agung Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bagi pembangunan ekonomi itu antaranya menganggap anggaran ECRL akan angkut 60 juta tan barangan setiap tahun menjelang 2035 sebagai tidak masuk akal.

“Anggaran ini sukar diterima akal oleh kerana KTM sekarang hanya angkut sekitar enam juta tan setahun di seluruh Semenanjung.

“Kalaulah bahan lain yang sekarang diangkut dengan lori atau kapal juga diambil kira, unjuran ini masih tidak dapat masuk akal,” katanya.

Kenapa Dr mempersoalkan projek kereta api laju East Coast Rail Link (ECRL)?

Dikatakan ECRL akan menelan belanja lebih dari RM60 bilion; RM55 bilion akan dipinjamkan oleh bank pemerintah China dengan kadar bunga rendah. Di seluruh dunia, projek mega demikian biasa banyak melebihi anggaran kos yang diumumkan. Anggaran kos asal untuk ECRL sekitar RM27 bilion, tetapi anggaran RM55-60 bilion, yang disebut-sebutkan sekarang.

ECRL bukan sebarang kereta api, tetapi kereta api laju. Apakah terdapat begitu ramai penumpang yang mampu beli tiket mahal untuk ulang-alik dari KL ke Pantai Timur? Apa pula bahan mudah rosak yang memerlukan penyampaian laju dengan kos tinggi? Sudah tentu tak banyak; ini akan naikkan lagi kerugian serta beban hutang besar akibatnya.

Kereta api laju mana di dunia yang telah menyediakan peluang perniagaan dan pekerjaan tetap sepanjangnya selepas kerja pembinaan selesai? Di China? Jepun? Eropah? Amerika?
Tetapi ECRL boleh juga angkut barang muatan.

Kalau begitu, tak payah belanja lebih untuk kereta api laju. Dan apa pula kekurangan kereta api Pantai Timur dari Gemas yang sedia ada?

ECRL dikatakan akan angkut 60 juta tan setiap tahun menjelang 2035. Anggaran ini sukar diterima akal oleh kerana KTM sekarang hanya angkut sekitar enam juta tan setahun di seluruh Semenanjung. Kalaulah bahan lain yang sekarang diangkut dengan lori atau kapal juga diambil kira, unjuran ini masih tidak dapat masuk akal. Kalaulah unjuran itu tidak jadi, projek ECRL akan rugi lebih lagi, dan akan bebankan rakyat Malaysia lagi kerana terpaksa tanggung beban kerugian besar itu.

Setakat ini, kereta api Kemaman-Kuantan, yang telah siap beberapa tahun lalu, jarang dipakai walaupun kosnya jauh lebih kurang dari ECRL.

Ada mereka yang bela pelaburan China lain yang sukar terima ECRL dan cara pelaburan China ditadbir urus oleh kerajaan sekarang.

Betulkah syarikat China akan untung besar?

Beberapa syarikat China akan dapat untung dari projek ECRL, termasuk China Communications Construction Company (CCCC). CCCC telah dapat projek ECRL melalui rundingan langsung tanpa tawaran tender terbuka, walaupun ada syarikat Malaysia yang pernah menjayakan projek kereta api.
Diketahui umum bahawa syarikat asing, terutamanya syarikat China, membawa syarikat sekutu, bahan serta pekerja mereka sendiri, dan enggan memindahkan teknologinya.

Tetapi kadar bunga pinjaman China itu murah.

Menurut PM, ECRL dibiayai 85 peratus dengan pinjaman Bank Eksport-Import China dengan kadar bunga 3.25 peratus. Hutang dijamin kerajaan Malaysia, yang akhirnya akan ditanggung rakyat, yang semua bayar cukai seperti GST.

Hutang serta bunga mesti dibayar balik dalam tempoh 20 tahun setelah ditangguh selama tujuh tahun awal. Pendek kata, Malaysia hutang bank China untuk membayar syarikat China untuk membina ECRL.

Dulu, pada tahun 1980-an, hutang resmi Jepun kurang dari 2 peratus. Malaysia jimat dari segi kadar bunga, tetapi setelah nilai matawang bertambah kuat berbanding dengan Amerika Syarikat, nilai hutang itu meningkat lebih dari dua kali ganda! Jangan pula Malaysia ‘menang sorak, kampung tergadai’!

Kenapa pula ada pihak di Malaysia yang hendakkan ECRL?

Setelah menolak bayaran kepada CCCC, baki pinjaman RM55 bilion itu akan diperoleh oleh pihak tertentu. Menurut laporan berita, sebahagian besar digunakan untuk jelaskan hutang serta liabiliti 1MDB, dan sebahagian lagi dipakai untuk membiayai kempen PU14. Tidak boleh dinafikan bahawa sebahagian kecil akan menitis ke bawah.

Mereka tak peduli projek ECRL itu rugi besar, kerana rakyat akan menanggung seluruh beban hutang itu pada masa depan, bukan mereka.

Mereka yang kritik ECRL dituduh cemburu terhadap usaha ini untuk memajukan Pantai Timur?

Memang benar kami yang persoalkan ECRL dituduh menentang pembangunan dan kemajuan negeri Pantai Timur. ECRL dikatakan akan memajukan negeri Pantai Timur Semenanjung Malaysia. Malangnya, tiada sebarang bukti atau asas kukuh sebalik dakwaan itu.

Tidak dapat dinafikan bahawa kerajaan Persekutuan telah lama menyekat pembiayaan projek pembangunan di Kelantan, terutama sekali setelah ditawan semula PAS pada tahun 1990. Hasil petroleum negeri Terengganu pula telah lama disekat, sedangkan dana pelaburan Terengganu diambil-alih PM untuk dijadikan 1MDB.

Memang wang perlu untuk majukan Pantai Timur dengan usaha pembangunan yang melibatkan rakyat jelata. Misalnya, pencapaian orang Kelantan dari segi pendidikan patut dimanfaatkan. Tetapi kemudahan asasi, seperti bekalan air yang baik serta kemudahan sanitasi, termasuk jamban, yang bersih, sepatutnya disediakan oleh pihak kerajaan.

Banyak lagi yang perlu untuk memajukan Pantai Timur, tetapi satu projek gergasi seperti ECRL, yang bertujuan menguntungkan pihak tertentu, akan menelan belanja besar dan meninggalkan beban hutang berat yang ditanggung orang ramai. Harapan terhadap apa yang menitis atau meleleh ke bawah bukanlah strategi pembangunan yang dapat memajukan rakyat Pantai Timur.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-