Tuesday, May 15, 2018

PM jumpa ketua hakim negara, Gani Patail


Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sedang mengadakan perbincangan dengan Ketua Hakim Negara Tun Md Raus Sharif dan bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail di bangunan Yayasan Perdana di Putrajaya.

Abdul Gani mengetuai pasukan petugas khas mengenai isu dana RM2.6 bilion dan SRC International. Ketika siasatan dijalankan, beliau digantikan dengan alasan kesihatan dan digantikan dengan Tan Sri Mohamed Apandi Ali.

Sepanjang tempoh ini, terdapat desas desus kononnya wujud draf pertuduhan terhadap bekas perdana menteri Datuk Najib Razak.

Raus dan Gani tiba sekitar jam 2.40 petang dengan kereta berasingan.

Semalam, ahli parlimen Pakatan Harapan Mohamed Hanipa Maidin menyeru Raus untuk meletak jawatan sebelum dipecat atau berdepan dengan tribunal atas dakwaan pelantikannya sebagai ketua hakim negara bercanggah dengan perlembagaan persekutuan.

Mahathir sejak memenangi pilihan raya umum 9 Mei lalu membidas pengganti Abdul Gani, iaitu Apandi dengan menuduhnya menyembunyikan bukti berkaitan dengan 1MDB.

Semalam, Perdana Menteri mengumumkan bahawa Apandi diarahkan ber cuti manakala semakan oleh Malaysiakini mendedahkan bahawa juga dikenakan sekatan perjalanan.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-