Sunday, May 13, 2018

Sebelas ‘YB katak’ setakat ini 2 di Perak, 3 di Johor dan 6 di Sarawak

 firdaus.sayeda 
12/05/2018


BANGI, 26 Syaaban 1439H, Sabtu – Masuk hari ketiga selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) berlalu, sekurang-kurangnya sebelas ADUN telah melompat ke parti lain (menjadi YB katak).

Tindakan lompat parti ini mendapat reaksi berbeza daripada orang ramai. Ada yang melihatnya sebagai menyelamatkan keadaan bagi penubuhan kerajaan negeri dan ada yang melihatnya sebagai satu pengkhiatan kepada parti asal.

Di Perak, dilaporkan dua ADUN Barisan Nasional telah menyertai Pakatan Harapan seterusnya membantu PH membentuk kerajaan negeri baharu hari ini setelah mendapat majoriti mudah 31 kerusi daripada keseluruhan 59 kerusi DUN.

Media mendedahkan dua ADUN itu ialah ADUN Tualang Sekah Datuk Nolee Ashilin Mohammed Radzi dan ADUN Sungai Manik Datuk Zainol Fadzi Paharuddin.

Di Johor, tiga ADUN BN juga telah menyertai PPBM. Mereka ialah ADUN Johor Lama, Haji Rosleli Jahari; ADUN Sedili, Rasman Ithnain; dan ADUN Endau, Alwiyah Talib.

Susulan itu, PH mendapat mandat membentuk kerajaan negeri selepas memenangi 36 kerusi DUN Johor pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14), manakala BN mendapat 19 kerusi dan PAS dengan satu kerusi.

ADUN Sedili, Rasman Ithnain dalam sidang media siang tadi berkata, tindakan mereka adalah sukarela demi membela rakyat.

Di Sarawak, Bernama melaporkan dakwaan Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin bahawa enam pemimpin politik negeri itu termasuk dua anggota Parlimen sertai PKR.

Di Kedah, semalam ditularkan berita seorang ADUN BN lompat parti ke PH namun ia hanyalah sekadar khabar angin.

Pakatan Harapan Kedah berjaya menubuhkan kerajaan negeri baharu di negeri itu setelah mendapat persetujuan pihak istana meskipun tidak mendapat majoriti mudah setelah memenangi 18 kerusi DUN berbanding PAS (15 kerusi) dan BN (3 kerusi).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-