Friday, June 22, 2018

Guan Eng patut peka teguran Anwar

RAZIATUL HANUM A RAJAK
22 JUN 2018

Ir. Khairil Nizam Khirudin

SHAH ALAM - Menteri Kewangan, Lim Guan Eng seharusnya lebih peka dengan teguran Ketua Umum Pakatan Harapan, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang menyarankan tanggungjawab membongkar salah laku diserahkan kepada menteri atau agensi lain.

Timbalan Ketua Pemuda Pas, Ir. Khairil Nizam Khirudin berkata ketidaktentuan ekonomi hari ini dipengaruhi kenyataan-kenyataan Guan Eng yang tidak konsisten.

“Beliau seharusnya lebih peka dengan teguran Datuk Seri Anwar yang dilihat lebih selari dengan aspirasi rakyat berbanding terus kekal dengan mentaliti pembangkang.

“Keadaan ketidaktentuan ekonomi negara hari ini banyak dipengaruhi oleh kenyataan beliau yang tidak konsisten khususnya dalam menjelaskan angka sebenar hutang negara.

“Hal tersebut telah menjejaskan pasaran modal sehingga berlaku penarikan dana besar-besaran oleh pelabur luar negara dari Bursa Malaysia sehingga mencecah RM 5.8 bilion (paling tinggi pada tahun 2018),” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, melalui wawancara khas bersama Astro Awani, Anwar berkata setiap kenyataan Menteri Kewangan akan merujuk terus kepada pelabur dan seeloknya tugas membongkar penipuan diserahkan kepada menteri lain atau SPRM.

Menurut Anwar langkah itu akan membolehkan Guan Eng memberi keutamaan kepada usaha meyakinkan pelabur.

Sementara Guan Eng melalui laporan media tempatan menghargai teguran itu namun beliau akan tetap membongkar skandal kewangan itu selaras dengan arahan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Dalam pada itu, Khairil berkata, kedudukan Guan Eng sebagai menteri telah bermasalah sejak awal lagi.

“Isu ini pernah ditimbulkan sendiri oleh Perdana Menteri dan Pengarah Eksekutif Centre to Combat Corruption and Cronyism (C4) berhubung dua dakwaan salah laku Guan Eng sewaktu menjadi Ketua Menteri Pulau Pinang.

“Kes ini masih berjalan di Mahkamah Tinggi Pulau Pinang dan ia jelas menimbulkan konflik berkepentingan. Berdasarkan integriti, beliau sewajarnya mengambil cuti sehingga kes beliau diselesaikan,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-