Monday, June 25, 2018

Negara ini ada identitinya: Maza

MUHAMMAD SHAMSUL ABD GHANI
25 JUN 2018

Mohd Asri Zainul Abidin

SHAH ALAM - Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menegur kerajaan dalam isu memartabatkan Bahasa Kebangsaan.

Jelasnya, Malaysia mempunyai identitinya, dan seandainya identiti itu tidak dimartabatkan ia bakal mengundang masalah pada suatu hari nanti.

"Bahasa Kebangsaan ialah Bahasa Melayu. Tiada masalah dengan Bahasa Kebangsaan itu sejak sekian lama. Ia bukan punca pertelingkahan bahkan ia antara sebab perpaduan di negara kita. Di Indonesia, Bahasa Indonesia diangkat.

"Semua kaum di sana fasih berbahasa negara mereka. Ingatan untuk kerajaan baharu bahawa jika awal-awal lagi identiti yang menyatukan rakyat itu hendak dicemari, maka ialah tanda satu petanda bahawa keadaan yang tidak damai dan tenteram akan melanda negara ini," katanya yang lebih dikenali sebagai Maza, dalam satu perkongsian di Facebooknya hari ini.

Meskipun tidak menyebut secara khusus, difahamkan teguran Maza itu merujuk kepada kenyataan akhbar Menteri Kewangan, Lim Guan Eng.

Guan Eng baru-baru ini mengeluarkan kenyataan rasmi Kementerian Kewangan dalam Bahasa Mandarin.

Meskipun kenyataan rasmi dalam Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Inggeris turut juga dikeluarkan, ramai mempersoalkan apa rasionalnya kenyataan Bahasa Mandarin dikeluarkan juga.

Sementera itu, Guan Eng dalam kenyataannya mempertahankan mengeluarkan kenyataan dalam tiga bahasa, yang menekankan kepelbagaian bahasa di negara

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-