Saturday, June 30, 2018

Penyokong Umno mahu kerjasama erat dengan PAS, kata tinjauan


Majoriti ahli danpenyokong Umno melihat kerjasama erat dengan dengan PAS sebagai langkah ke hadapan, menurut satu tinjauan Merdeka Center.

Kajian yang melibatkan 691 responden mendapati 77 peratus bersetuju dengan kenyataan itu manakala 22 peratus tidak bersetuju.

Umno dan PAS sudah pun bekerjasama dalam beberapa polisi semasa menjelang pilihan raya umum 9 Mei lalu tetapi tidak membentuk gabungan pilihan raya.

Sementara itu, hanya 29 peratus responden bersetuju apabila Merdeka Centre bertanya jika Umno perlu menjalin hubungan dengan Pakatan Harapan manakala 66 peratus lagi tidak bersetuju.

Apabila ditanya jika Umno perlu meninggalkan BN, gabungan yang diasaskan oleh bekas presiden Umno Tun Abdul Razak Hussein pada tahun 1974, sebanyak 57 peratus bersetuju dan 41 peratus pula tidak bersetuju.

Hampir dua pertiga (59 peratus) bersetuju apabila ditanya sama ada Umno harus memperlakukan MCA dan MIC lebih adil manakala 36 tidak bersetuju.
Apabila dihubungi, pengarah Merdeka Centre, Ibrahim Suffian berkata, hasil kajian menunjukkan ahli dan penyokong Umno kini terbuka dengan pelbagai pilihan.

"Bagaimanapun, kebanyakan mereka tidak mahu Umno bergerak ke arah HARAPAN. Itu yang penting bagi saya," katanya.

Ibrahim juga menjelaskan penyokong Umno kelihatan berpecah sama ada parti itu perlu membuka pintu kepada orang bukan Melayu atau kekal seperti sekarang.

Sementara itu, majoriti besar (83 peratus) bersetuju inisiatif utama Umno sekarang adalah untuk membasmi politik wang.

Kajian telefon dilakukan antara 25 dan 28 Jun lalu. Kebanyakan responden (69 peratus) ialah ahli biasa diikuti 8 peratus yang mendakwa sebagai penyokong parti tetapi bukan ahli parti. Selebihnya ialah pemegang jawatan di pelbagai peringkat. Hanya 25 peratus responden terdiri daripada golongan perempuan

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-