Tuesday, July 31, 2018

Buktikan komunis pejuang kemerdekaan Tanah Melayu

RZ 31/07/2018

Perjuangan PKM kerana hendak balas dendam kepada Jepun
BANGI, 18 Zulkaedah 1439H, Selasa – “Atas dasar apa komunis mahu diiktiraf sebagai pejuang dan perjuangan mereka hendak dimasukkan ke dalam buku teks? Buktikan bahawa komunis adalah pejuang kemerdekaan.”

Demikian persoalan yang dibangkitkan pendakwah bebas, Prof Dr Ridhuan Tee Abdullah, yang turut kesal kerana segelintir pemimpin sekarang ini terikut-ikut rentak pemikiran ultra kiasu komunis.

Dalam satu kenyataan kepada Ismaweb.net, beliau turut sedih kerana pemimpin Melayu tidak dapat membezakan antara pemimpin Melayu berhaluan kiri dengan Parti Komunis Malaya (PKM) yang diketuai Chin Peng ketika itu.

Beliau berkata, permusuhan China dan Jepun bermula sejak 1894 ketika Dinasti Qing dan, apabila negara Matahari Terbit itu menduduki Tanah Melayu, mereka membalas dendam terhadap orang Cina.

“Orang Cina tidak ada pilihan lain, terpaksa melarikan diri ke dalam hutan untuk menentang keganasan Jepun. Tidak timbul soal perjuangan kemerdekaan kerana permusuhan itu lebih besar antara kedua bangsa ini daripada perjuangan kemerdekaan Tanah Melayu.

“Bukti jelas dapat dilihat apabila Jepun kalah dalam Perang Dunia Kedua pada 1945, PKM keluar dari hutan dan mahu menguasai Tanah Melayu. PKM telah bertindak ganas dan membalas dendam kepada orang Melayu kerana berbaik dengan Jepun. Nasib baik British kembali semula selepas 14 hari Perang Dunia II tamat.

“Jika tidak negara ini sudah dikuasai PKM. Selepas berjaya menumpaskan PKM, walaupun tidak sepenuhnya, darurat terpaksa diisytiharkan 1948. Sekali lagi PKM terpaksa kembali ke hutan dan melancarkan perang gerila. Keadaan ini berlanjutan sehingga tahun 1989.

“Ya, tidak nafikan British menggunakan orang Melayu untuk bekerja sebagai polis bagi menjejaki komunis. Dalam maksud, komunis menentang polis Melayu kerana bekerja untuk British,” katanya.

BERIKUT ADALAH KENYATAAN PENUH DR RIDHUAN TEE ABDULLAH

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-