Saturday, July 7, 2018

‘Kemesraan’ Mujahid-LGBT cetus persoalan, membimbangkan

RZ 07/07/2018

Allah perintah Nabi Luth untuk tangani perbuatan sumbang dan dilaknat


BANGI, 23 Syawal 1439H, Sabtu – ‘Kemesraan’ Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mujahid Yusuf Rawa dengan golongan lesbian, gay, biseksual dan transeksual (LGBT) menimbulkan pertanyaan dan mencetuskan kebimbangan di kalangan umat Islam.

Sebaliknya, usaha mendepani isu LGBT itu sepatutnya ditangani dengan melakukan pencegahan daripada merebak, kerana ianya adalah perbuatan yang bertentangan dengan syarak.

Ahli Parlimen Kemaman, Ustaz Che Alias Hamid berkata, Allah memerintahkan Nabi Luth untuk menangani perbuatan sumbang dan dilaknat itu.

“Sewajarnya di pihak kerajaan khususnya, Menteri yang menjaga Hal Ehwal Agama bertindak agar masalah sedemikian tidak terus berleluasa.

“Namun, Dato’ Dr Mujahid Yusuf Rawa kelihatan lebih ‘mesra’ terhadap golongan berkenaan hingga membiarkan mereka kekal sebegitu,” katanya.

Beliau berkata, Islam membimbing manusia dengan tidak membiarkan mereka terus kekal dalam keadaan jahiliah dan kesesatan.

“Menjadi tanggungjawab kerajaan yang berkuasa untuk mencegah kemungkaran termasuk LGBT. Dakwah kita adalah ke arah mereka menjauhi, meninggalkan dan bertaubat daripada kehidupan sedemikian. Malah, pencegahan dapat dibuat dengan undang-undang.

“Sebaliknya, Menteri bersikap ‘mesra’ hingga menjadikan perkara itu sebagai pilihan peribadi dan hak yang tidak ditangani secara sewajarnya,” katanya.

Sebelum ini, Mujahid yang juga Naib Presiden PAN – parti serpihan PAS – berkata, Kerajaan tidak boleh sewenang-wenangnya mengambil tindakan undang-undang terhadap golongan LGBT jika mereka tidak melakukan sebarang kesalahan jenayah.

Memetik laporan sebuah portal berita liberal, Mujahid dilaporkan berkata, setiap warganegara Malaysia mempunyai hak masing-masing.

Justeru, beliau berpendapat warganegara tidak kira sama ada mereka LGBT atau bukan, sekiranya mereka tidak melakukan jenayah maka pihaknya tidak akan mengambil tindakan undang-undang kepada mereka.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-