Monday, July 2, 2018

Kenaikan tarif elektrik dirasai

Nor Idayu Bosro dan
Ismail Ibrahim Nordin
02 Julai 2018 3:00 AM

Pengusaha perniagaan terpaksa menanggung peningkatan kos operasi harian

KUALA LUMPUR – Kenaikan tarif elektrik pengguna komersial ekoran keputusan Suruhanjaya Tenaga mengenakan surcaj tambahan sebanyak 1.35 sen bagi setiap kilowatt-jam (kWj) bermula semalam dibimbangi bakal membebankan rakyat Malaysia dengan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.

Perkara itu dijangka berlaku apabila pengusaha perniagaan seperti pemilik restoran, pusat beli-belah, hotel dan kilang terpaksa menanggung kos operasi harian yang semakin meningkat.

Tinjauan Kosmo! di beberapa premis komersial di ibu negara mendapati pengusaha perniagaan perlu menyediakan peruntukan lebih besar untuk membayar bil elektrik yang dijangka mengalami kenaikan sehingga lima peratus daripada kadar sebelum ini.

Menurut sumber daripada Hotel Seri Pacific yang bertaraf lima bintang, pihaknya mungkin membayar bil elektrik antara RM210,000 hingga RM315,000 sebulan dalam tempoh enam bulan akan datang berbanding RM200,000 hingga RM300,000 sebelum ini.

“Oleh itu, kami berharap kerajaan dapat mengkaji semula kenaikan tarif ini kerana ia akan memberi impak kepada mutu dan kualiti perkhidmatan hotel,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-