Monday, July 16, 2018

Ketua Hindraf akan kembali ke Kabinet jadi menteri

FMT Reporters | July 16, 2018
Ini lebih 4 tahun selepas P Waythamoorthy melepaskan jawatan Kabinet yang ditawarkan kepadanya di bawah perjanjian dengan BN pada PRU 2013.
Difahamkan, P Waythamoorthy akan mengangkat sumpah sebagai senator esok, sebelum ke Istana Negara untuk upacara pelantikan menteri.

PETALING JAYA: Pengerusi Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf), P Waythamoorthy akan kembali ke Kabinet, 4 tahun selepas meletak jawatan sebagai timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri, jawatan diterimanya di bawah perjanjian dengan bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Sumber memberitahu FMT yang peguam itu akan dilantik sebagai menteri.

Difahamkan, Waythamoorthy yang genap 52 tahun hari ini, akan mengangkat sumpah sebagai senator esok, sebelum ke Istana Negara untuk upacara pelantikan menteri.

Waythamoorthy menjadi tumpuan media pada 2007 apabila beliau dan beberapa aktivis, termasuk abangnya yang juga peguam hak asasi, P Uthayakumar terbabit dalam protes besar-besaran anjuran Hindraf di Kuala Lumpur untuk memperjuangkan hak masyarakat India.

Protes itu dianggap pemangkin bagi “tsunami politik” pada pilihan raya umum (PRU) 2008 yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) kehilangan majoriti 2/3 di Parlimen.

Lima tahun kemudian, Waythamoorthy memeterai persefahaman dengan Pengerusi BN ketika itu, Datuk Seri Najib Razak dan dikritik abangnya, Uthayakumar.

Selepas BN meneruskan pemerintahan pada PRU 2013, Waythamoorthy dilantik sebagai sentor dan timbalan menteri, sebelum beliau meletak jawatan beberapa bulan kemudian pada awal 2014.

Beliau dilaporkan kecewa dengan kerajaan pimpinan Najib yang gagal memenuhi janji untuk menyelesaikan masalah masyarakat India.

Waythamoorthy terus menentang BN dan menemui Pengerusi PH, Tun Dr Mahathir Mohamad pada Ogos 2017 untuk menyuarakan sokongan dan membantu gabungan 4 parti itu berkempen pada PRU14.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-