Sunday, September 23, 2018

Bubar BN atau singkir Umno: MCA tolak gabungan Umno-PAS

Wong Kai Hui
Diterbitkan 23 Sep 2018, 5:27 petang


Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai memberi amaran MCA mungkin akan menyingkir Umno daripada Barisan Nasional jika Umno bergerak ke arah politik teokrasi.

Bercakap pada Konvensyen MCA Selangor 2018 hari ini , Liow menegaskan Barisan Nasional perlu terus memegang prinsip kemajmukan budaya dan mempertahankan keharominan kaum di negara ini.

Beliau berkata jika Umno mengambil pendekatan kaum dan agama, Barisan Nasional akan dibubarkan atau MCA akan menolak Umno daripada gabungan itu.

"Barisan Nasional akan memegang prinsip kesederhanaan. Jika ada sebarang parti komponen termasuk Umno, bergerak ke arah perkauman, agama, teokrasi atau ektremisme, maka kami hanya memiliki dua pilihan," kata Liow dalam ucapannya.

"Pilihan pertama adalah membubarkan Barisan Nasional kerana ia sudah tidak lagi menjadi gabungan keharmonian kaum. Pilihan kedua adalah tendang Umno keluar (BN).

"Kami (MCA) adalah parti yang mengamalkan kesederhanaan, kenapa patut kami tinggalkan BN? Kenapa kami tidak boleh menyingkirkan Umno?" Kata beliau lagi.

Ketika ditanya kemudian mengenai pandangannya terhadap kerjasama terbaru antara PAS dan Umno, Liow berkata MCA tidak setuju dengan sebarang bentuk gabungan antara Umno dan PAS.

"Umno telah memberi jaminan bahawa mereka (Umno dan PAS) hanya bekerja bersama dalam isu-isu tertentu, mereka bekerjasama dalam isu-isu, mereka tidak membentuk suatu gabungan.

"Saya sebenarnya telah menyatakan pendirian ini kepada Umno bahawa kami tidak bersetuju dengan sebarang bentuk gabungan atau membawa parti itu (Umno) khususnya sebagai parti komponen BN ke arah perkauman dan agama," katanya.

'Kami semua pembangkang'

Beliau menegaskan kerjasama antara parti pembangkang dalam isu-isu tertentu boleh diterima tetapi bukanlah membentuk gabungan dengan mereka.

"Kami adalah sebuah parti yang sederhana, seperti yang saya katakan, BN itu sederhana. Jika kerjasama cuma dalam isu-isu tertentu, itu biar lah kerana kami semua adalah pembangkang," jelasnya lagi.

Selepas PRU14, Parti Gerakan serta lapan parti komponen BN dari Sabah dan Sarawak mengistiharkan keluar daripada gabungan yang kalah pilihan raya umum itu.

Hal ini menyebabkan BN tinggal Umno, MIC dan MCA, manakala keanggotaan MyPPP pula masih menjadi pertikaian susulan perseteruan dalaman parti itu.

Selepas Umno dan PAS menunjukkan muafakat mereka pada pilihan raya kecil di Sungai Kandis dan Seri Setia, Presiden Umno, Datuk Seri Zahid Hamidi mengetuai delegasi kepimpinan tertinggi partinya ke Muktamar PAS tahun ini di Kuala Terengganu.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada Muktamar PAS yang berlangsung pertengahan September lalu itu juga memberitahu anggota partinya kemungkinan PAS mengadakan kerjasama politik dengan Umno dan parti lain.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-