Thursday, September 27, 2018

PAS umum tanding PRK Port Dickson

Diterbitkan 26 Sep 2018, 10:18 malam 


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengumumkan bahawa parti itu bersetuju untuk bertanding di pilihan raya kecil (PRK) Port Dickson.

Menurutnya, keputusan itu dibuat selepas mendengar pandangan dan hasil keputusan mesyuarat Jawatankuasa Harian PAS Pusat yang berlangsung malam ini di Marang, Terengganu.

"Setelah kita mendengar laporan dan maklumat daripada Jawatankuasa Pilihan Raya PAS dan pesuruhajaya PAS Negeri Sembilan, mengambil kira semua pandangan kita melihat bahawa kita bersetuju untuk bertanding di PRK Port Dickson.

"Kita akan umum calon malam esok di Port Dickson," katanya pada di sidang media yang disiarkan secara langsung melalui Facebook PAS Pusat.

Hadir sama Timbalan Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Setiausaha Agung Datuk Takiyuddin Hassan serta kepimpinan kanan parti itu.

Terdahulu, kerusi parlimen Port Dickson dikosongkan penyandangnya Datuk Danyal Balagopal Abdullah bagi memberi laluan kepada Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim kembali ke parlimen.

Keputusan PAS untuk meletakkan calon itu dibuat selepas BN memilih untuk memboikot PRK berkenaan.

Sementara itu, ditanya mengenai kriteria calon yang dipilih PAS Abdul Hadi berkata, individu tersebut perlu dirasakan sepadan untuk menyaingi Anwar.

"Tokoh yang sepadan dengan dia (Anwar).

"Kita mahu hidupkan demokrasi, PAS parti yang mendokong demokrasi, kita tak mahu rakyat tak diberi peluang untuk memilih," katanya.

Abdul Hadi yang juga anggota parlimen Marang berkata, walaupun kita tak setuju pilihan raya ini dibuat dengan tergesa-gesa pihaknya tetap mendokong demokrasi.

"Walaupun kita tak setuju dengan PRK ini diadakan, tetapi kita tak boleh matikan demokrasi.

"Tak mahu membazir tanpa kerja, jadi kita buat kerjalah. Sekurang-kurangnya untuk melatih petugas-petugas kita, melihat kepada respons semua pihak menandakan tak mustahil boleh menang," katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-