Wednesday, November 21, 2018

ICERD: PM kena jawab di Parlimen

Published on November 21, 2018


SHAH ALAM – Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad perlu menjelaskan isu berkaitan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD) di Parlimen bagi mengelakkan isu ini terus mengelirukan rakyat.

Ketua Umno Batu Pahat, Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi berkata, jika benar mahu isu ICERD ini reda, biar Mahathir yang menjawab dan menjelaskannya di Parlimen.

“Waytha (Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waytha Moorthy) memang gagal. Jawapan beliau di Parlimen mengelirukan rakyat. Lagi pun ada perbezaan pendirian antara PM dengan menteri.

“Di sidang Apec (Persidangan Ekonomi Asia Pasific), Tun M kata ICERD mustahil dilaksanakan kerana ia melibatkan pindaan Perlembagaan. Ia memerlukan majoriti 2/3. Tetapi Waytha kata tidak perlu. Ia tidak melibatkan Perkara 153 dalam Perlembagaan Persekutuan.

“PM cakap lain, Waytha lain, Anwar lain, Ketua Pemuda AMK lain dan menteri agama pun cakap lain.

“Apakah PM sengaja membiarkan isu ini dipolimikkan sebagai escapism? Hanya akan terjawab kalau PM yang cakap di Parlimen dan beri kata dua kepada Waytha supaya hentikan “Roadshow kosultasi” yang mahu dilaksanakan,” katanya dalam perkongsian di akaun Facebooknya semalam.

[ARTIKEL BERKAITAN: Mustahil laksana ICERD?]

[ARTIKEL BERKAITAN: ICERD: Kerajaan jamin tidak mansuh Artikel 153]

Mohd Puad berkata, rakyat juga tertanya-tanya apa muslihat Tun Mahathir lantik Waytha sebagai Menteri jaga perpaduan? Mustahil PM tidak tahu tuduhan palsu Waytha di Belanda itu.

“Di Parlimen Waytha menjelaskan, kenyataan di Belanda itu ditujukan kepada Kerajaan BN dulu. Bukankah daripada 61 tahun pemerintahan BN itu, Tun M menjadi PM selama 22 tahun dan tiga tahun sebagai TPM.

“Waytha kena lebih spesifik, berapa banyak kuil yang dirobohkan dan berapa ramai orang India yang dipaksa memeluk Islam selama 22 tahun Tun M menjadi Perdana Menteri.

“Ada ke tak ada? Apa tindakan Waytha, sejak PH memerintah Selangor dari 2008, hampir 22 buah kuil Hindu telah dirobohkan. Apakah itu diskriminasi kaum?

“Kalau PM tidak buat arahan Full stop (noktah) kepada ratifikasi ICERD, dibimbangi ramalan ahli nujum wanita daripada Thailand kononnya akan berlaku rusuhan besar di Kuala Lumpur bulan Disember nanti akan menjadi kenyataan?,” katanya lagi.

Source: SH Nasional

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-