Tuesday, December 18, 2018

Pembunuh Adib Wajar Dihukum Bunuh, Harga Nyawa Jangan Dipandang Ringan, Kata Mufti Perlis

SUARA TV
Suara Tanpa Sempadan
Nur Effy December 18, 2018

SHAH ALAM – Kematian Muhammad Adib Mohd Kassim perlu diadili dengan mengheret para pelakunya ke muka pengadilan, demikian pandangan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Mohd Asri berkata, harga sebuah nyawa tidak boleh dipandang ringan, justeru pembunuh anggota bomba itu mesti dihukum bunuh melainkan jika keluarga mangsa memaafkan.

“Dia telah terkorban semasa bertugas demi negara hasil dari perbuatan kumpulan pengganas.

“Pihak berkuasa hendaklah segera membawa kumpulan pengganas tersebut ke pengadilan dan menerima hukuman yang wajar. Harga nyawa tidak boleh dipandang ringan.

“Pembunuh mesti dihukum bunuh melainkan jika keluarga mangsa memaafkan. Jika tidak, rosaklah keseimbangan keadilan dalam hidup ini”, katanya dalam satu catatan di Facebook.
Mohd Asri turut memetik firman Allah dalam Surah Al-Baqarah (ayat 179) yang menghuraikan mengenai hukum bagi perbuatan bunuh menerusi hukum Qisas.

“Jika pembunuh beliau tidak diheret ke muka pengadilan, maka tiada apa lagi yang puak pengganas dan pelampau itu akan akur terhadap undang-undang dalam negara ini,” katanya.

Allahyarham Muhammad Adib menghembuskan nafas terakhir ketika dirawat di Institut Jantung Negara (IJN) pada jam 9.41 malam tadi, selepas 21 bertarung nyawa akibat dipukul perusuh dalam insiden rusuhan di Kuil Sri Maha Mariamman, Subang Jaya, 27 November lalu. 

-SuaraTv

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-