Sunday, July 21, 2019

120 pemimpin PKR teguh di belakang Anwar


Selepas berkumpul dan bermukim di kawasan peranginan Port Dickson selama tiga hari sejak Jumaat lalu, kepemimpinan PKR menyatakan sokongan penuh mereka kepada Anwar Ibrahim sebagai presiden parti.

Dalam resolusi yang dikeluarkan hari ini, mereka memberikan keyakinan kepada Anwar untuk memacu dan memimpin PKR supaya menjadi tunggak kepada PH.

Kata resolusi itu, langkah tersebut selaras dengan semua peruntukan yang terkandung dalam perlembagaan parti berkenaan.

"Kami dengan ini memberikan sokongan sepenuhnya kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim, untuk memacu dan memimpin PKR menjadi tunggak PH, selaras dengan semua peruntukan sebagaimana terkandung di dalam perlembagaan parti," kata resolusi berkenaan.

Ia ditandatangani semua 120 pemimpin parti yang menghadiri pemukiman tersebut.

Difahamkan, jumlah sebenar yang sepatutnya hadir ialah seramai 140 orang.

Resolusi tersebut dikeluarkan pada hari terakhir pemukiman berkenaan dan diadakan ketika pertembungan di antara dua kumpulan berbeza memuncak - sebelum kemudian dikendurkan Anwar semalam.

Antara pemimpin kanan yang tidak hadir ialah Timbalan Presiden PKR Azmin Ali yang dikaitkan dengan isu video hubungan asmara sejenis didakwa membabitkan bekas Ketua Pemuda PKR Santubong, Haziq Abdullah Abdul Aziz.

Baca Menteri enggan tandatangan kenyataan dukung Anwar

Menurut resolusi berkenaan pemukiman tersebut dihadiri semua pimpinan PKR dari seluruh negara, termasuk anggota anggota Majlis Pimpinan Pusat, ahli Dewan Rakyat dan Dewan Negara, serta anggota dewan undangan negeri.

Kata kenyataan berkenaan, perbincangan dijalankan secara jujur dan terbuka sebelum resolusi bersama dicapai.

"Program ini menjadi platform pimpinan bermuhasabah, menggilap kembali idealisme perjuangan, mengukuhkan disiplin dan perpaduan parti, menilai kembali rekod perkhidmatan selama setahun sebagai kerajaan persekutuan dan bagaimana PH mampu bergerak ke depan.

"Kami bertekad memperkukuhkan PKR sebagai parti tunggak nasional pelbagai kaum berdasarkan prinsip perlembagaan dan memastikan manifesto PH terlaksana," kata resolusi itu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-