Tuesday, August 13, 2019

Haramkan Dong Zong: Polis akan buat keputusan, kata Dr M

 13 August 2019

Dong Zong hanya bercakap untuk satu kaum dan lupa bahawa ini adalah negara pelbagai kaum, kata Tun Dr Mahathir Mohamad. 
Foto oleh Miera Zulyana

SEPANG, 13 Ogos — Tun Dr Mahathir Mohamad berkata terpulang kepada polis untuk menentukan sama ada Gabungan Jawatankuasa Sekolah-Sekolah Cina (Dong Zong), perlu diharamkan atau tidak.

Perdana Menteri berkata kumpulan itu menentang undang-undang jika ia terus mendorong dan menghasut rakyat supaya bergaduh antara satu sama lain.

”Kita ada kebebasan bersuara tetapi sentiasa bersikap sensitif mengelak daripada menghasut rakyat pelbagai kaum untuk bergaduh antara satu sama lain.

”Tapi Dong Zong hanya bercakap untuk satu kaum, dan lupa bahawa ini adalah negara pelbagai kaum,” kata beliau bila ditanya mengenai petisyen online, dilancarkan oleh sayap Pemuda Parti Pribumi Bersatu Malaysia, yang mendesak kumpulan pendidik Cina itu diharamkan.

Menurut laporan media, petisyen itu dibuat berikutan petisyen dilancarkan oleh Dong Zong pada Ahad menentang pengajaran tulisan khat Jawi di sekolah-sekolah vernakular.

Bercakap kepada pemberita pada sambutan ulang tahun ke-21 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini hari ini, Dr Mahathir juga mengulangi kenyataannya semalam bahawa Dong Zong adalah satu kumpulan rasis dan ia tidak pernah berjuang untuk Malaysia secara keseluruhannya, kecuali untuk satu kaum di negara ini.

“Ini negara pelbagai kaum, anda mesti juga memikirkan tentang perasaan kaum lain. Bila kita buat sesuatu kita perlu fikir apa kaum lain akan kata.

“Jika mereka tidak suka, mereka perlu cuba beri ruang,” kata beliau.

Dr Mahathir mengimbau, ketika beliau mencadangkan agar Malaysia mewujudkan sebuah Sekolah Wawasan untuk menyatu padukan rakyat, Dong Zong menentang idea itu, oleh kerana ia berpendapat ini bererti pelajar Cina terpaksa bergaul dengan kaum-kaum lain.

“Ini adalah cara berfikir yang cukup rasis. Apa salahnya (pelajar) MeIayu, Cina dan lain-lain pergi sekolah bersama. Semasa saya di sekolah, terdapat semua kaum, (pelajar) Bengali ada, India ada, Cina ada.

“Ini semua OK, tetapi menurut Dong Zong mereka tidak boleh berdekatan langsung antara satu sama lain, mengadakan perhimpunan bersama. Ia sebuah badan rasis ditumpukan semata-mata untuk mempertahankan kaumnya,” kata beliau.

Sementara itu, ditanya mengenai gesaan Menteri Sumber Manusia M. Kula Segaran agar tindakan diambil terhadap pendakwah Zakir Naik kerana mempersoalkan kesetiaan masyarakat Hindu di Malaysia, Dr Mahathir berkata masalah yang dihadapi kerajaan ialah ia (Zakir) tidak boleh dihantar pulang kerana bimbang ia akan dibunuh.

“Jadi, dia ada di sini hari ini, tetapi jika mana-mana negara mahukan beliau, ini disambut baik,” kata Dr Mahathir.

Ditanya mengenai ceramah Zakir baru-baru ini di mana ia mendakwa orang Hindu di Malaysia lebih setia kepada Perdana Menteri India Narendra Modi daripada beliau, Dr Mahathir berkata: “Anda boleh tanya mereka (Hindu) la, kenapa tanya saya? Mana saya tahu?”

 — Bernama

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-