Wednesday, September 11, 2019

Polis tahan pegawai k'jaan bawah Sosma, didakwa jual MyKad


Polis menahan beberapa pegawai kerajaan berpangkat tinggi dan kakitangan jabatan kerajaan termasuk dari Putrajaya di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA).

Harian Metro melaporkan penahanan itu berhubung dakwaan sindiket penjualan MyKad kepada warga asing di Pulau Pinang "membabitkan nilai RM350,000."

Penahanan itu selepas laporan dibuat oleh Jabatan Imigresen Malaysia (JIM) Pulau Pinang berhubung kes seorang wanita warga China yang ingin memohon passport Malaysia sebelum ini.

Menurut JIM, walaupun MyKad yang dimiliki oleh wanita tersebut sah, laporan itu dibuat selepas timbul keraguan dengan status kewarganegaraannya selepas dia gagal untuk berkomunikasi dengan baik dalam bahasa kebangsaan ketika berhubung dengan pegawai di jabatan itu.

“Dia gagal menjawab semua soalan yang diajukan dalam Bahasa Melayu sebaliknya hanya tersenyum sebaik soalan dikemukakan," katanya.

Susulan itu, pihak polis telah menjalankan operasi sulit bagi menyiasat laporan itu dan sehingga kini sudah menahan beberapa individu bagi membongkar sindiket tersebut.

Hasil siasatan mendapati sindiket tersebut telah berjaya menjual sejumlah enam keping MyKad.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-