Sunday, November 10, 2019

MCA: Kenapa perlu 'wakil Cina' bantu Karmaine?

Diterbitkan Hari ini 5:17 petang

BERITA

Presiden MCA, Wee Ka Siong mempersoalkan perlunya Menteri Kewangan Lim Guan Eng menamakan Pengerusi DAP Johor, Liew Chin Tong sebagai "wakil Cina" kepada calon PH bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Tanjung Piai, Karmaine Sardini.

Wee berkata perkara itu bertentangan dengan mesej yang disampaikan DAP dan PH untuk tidak melihat dari perspektif perkauman.

"DAP mengatakan ia tidak melihat dari perspektif kaum, jadi apa yang berlaku kepada DAP?

"Kenapa mereka memerlukan wakil Cina? Adakah calon Bersatu tidak dapat mewakili orang Cina?" katanya dalam satu sidang akhbar di Tanjung Piai di Johor hari ini.

Pada ceramah di Pekan Nanas malam tadi, Lim berkata jika Karmaine memenangi pilihan raya kecil Tanjung Piai, beliau akan melantik Liew untuk membantu pemimpin Bersatu itu kerana sesetengah pengundi Cina bimbang tidak dapat berkomunikasi dengannya dengan berkesan.

""Jika ada sebarang masalah, Liew mempunyai talian khusus terus kepada saya, menteri kewangan," katanya.

Wee, yang mengalahkan Liew dalam pertandingan untuk kerusi Parlimen Air Hitam tahun lepas, berkata ini adalah cubaan oleh pemimpin DAP untuk menyertai parlimen menerusi "pintu tepi".

Wee menggunakan perumpamaan itu sebagai mengulangi sindirannya sebelum ini terhadap Liew yang menjadi timbalan menteri pertahanan melalui jawatan senator.

Sebelum peralihan kerajaan, Liew pernah mengkritik MCA yang disifatkannya meenjadi kerajaan melalui pintu belakang.

Tambah Wee, sekiranya pengundi memilih calon BN, Wee Jeck Seng mewakili mereka, mereka akan mendapat wakil rakyat yang mewakili semua kaum.

[Baca berita penuh]

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-