Saturday, November 16, 2019

Pengundian di Tanjung Piai bermula



LANGSUNG | Proses pengundian untuk pilihan raya kecil (PRK) Tanjung Piai sedang dijalankan.

BN yang bangkit dan menubuhkan Muafakat Nasional cuba merampas kerusi dari Pakatan Harapan yang memenangi kerusi itu dengan majoriti tipis pada 2018.

Terdapat 52,698 pengundi di kawasan parlimen separa bandar ini, dengan 57 peratus pengundi Melayu, 42 peratus Cina dan kira-kira 1 peratus adalah kaum lain.

PRK ini akan menyaksikan pertembungan enam penjuru. BN meletakkan bekas penyandang parlimen itu selama dua penggal, Wee Jeck Seng dari MCA.

Jeck Seng dikalahkan oleh Dr Md Farid Md Rafik dari Bersatu pada pilihan raya umum (PRU) lalu.

Sementara itu, PH mempertaruhkan Ketua Bersatu Tanjung Piai, Karmaine Sardini. Gerakan mecalonkan Timbalan Setiausaha Agungnya, Wendy Subramaniam, dan Berjasa diwakili presidennya, Badhrulhisham Abdul Aziz. Turut bertanding adalah calon Bebas Ang Chuan Lock dan Faridah Aryani Abd Ghaffar.

Malaysiakini membawakan laporan langsung:

8.20 pagi: SK Serkat: Calon bebas Farah Aryani Abd Ghaffar, yang bukan pengundi Tanjung Piai, turun untuk menyambut pengundi.

Dia memberitahu Malaysiakini dia "95 peratus" yakin. Farah juga optimis mendapat sokongan pemandu teksi tempatan serta peniaga.

Faridah dilihat mewakili Gabungan Teksi SeMalaysia (GTSM), dengan kempennya cuba mengetengahkan isu yang dihadapi golongan pemandu teksi.
8.18 pagi - SJK (C) Yu Ming, Pekan Nanas: Calon MCA Wee Jeck Seng, 55, selesai mengundi di saluran 2, SJK (C) Yu Ming, Pekan Nanas.

Bagi Jeck Seng, yang bangun seawal 5 pagi tadi, walaupun pilihan raya ini bukan kali pertama dia bertanding, ia tetap cabaran besar buatnya.

Isterinya Lim Joo Hon, 45 juga selesai mengundi pada pukul 8.15 pagi di tempat mengundi yang sama.

8.05 pagi - SK Serkat: Penyokong Pakatan Harapan Irwan Iskandar adalah orang pertama yang mengundi di aliran kedua di Serkat.

Irwan, 52 menyatakan keyakinan PH boleh menang.

Serkat adalah kampung asal Allahyarham Farid.

Dalam PRU tahun lalu, PH meraih 366 undi di sini, sementara BN 844, dan PAS 93.
7.50 pagi: SK Telok Kerang, Pontian Johor: Calon PH Karmaine Sardini tiba di pusat mengundi.

Karmaine dilihat menyapa pengundi yang sudah beratur seawal 7.30 pagi tadi.

Setakat ini cuaca dilaporkan baik namun mengikut Jabatan Meteorologi Malaysia semalam cuaca dijangka hujan lebat pada sebelah petang.

Salah seorang pengundi Aminah Kasdi, 89, yang berkerusi roda serta ditemani cucunya antara yang terawal hadir bagi membuang undi di sekolah ini.

Pada pukul 8.04 minit, Karmaine selesai membuang undi. Ketika ditemui pemberita, Karmaine berkata dia gembira dapat menjalankan tanggungjawab sebagai pengundi dan calon.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-