Thursday, November 14, 2019

Tinjauan: BN dijangka menang selesa, undi Cina beralih

BERITA
Dikemaskini Hari ini 6:23 petang


Tinjauan sebuah badan tinjauan terkenal merumuskan BN akan memang selesa dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai, Sabtu ini.

Perkara itu, antaranya, disebabkan oleh peralihan sokongan pengundi Cina kepada BN, menurut panel penyelidik Ilham Centre.

“Dalam kajian lapangan ini, kami mengesan akan berlaku peralihan undi Cina ke BN disebabkan beberapa faktor-faktor seperti kegagalan prestasi kerajaan menunaikan manifesto (59.1 peratus), prestasi kerajaan persekutuan yang kurang memuaskan (59 peratus), prestasi kerajaan negeri yang kurang memuaskan (53 peratus) dan kos sara hidup semakin tinggi berbanding zaman BN (60 peratus),” menurut laporan itu.

Panel penyelidik itu disertai oleh Mohd Azlan Zainal, Mohd Jalaluddin Hashim, Dr Mohd Yusri Ibrahim dan Prof Madya Dr Hamidin Abd Hamid.

Kajian secara tatap muka itu diadakan pada 9 sehingga 11 November lalu dengan menggunakan teknik persampelan rawak berstrata.

Ia melibatkan 394 responden yang merupakan pengundi berdaftar Tanjung Piai mewakili semua segmentasi kaum, jantina, umur dan lokaliti.

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-