Thursday, December 5, 2019

Pelan Anwar tak menjadi, peluang jadi PM8 bakal ranap

December 5, 2019
EDITOR

DISANGKANYA langkah bertemu Azmin dan kem yang bersama Azmin bakal dilihat sebagai langkah yang mencerminkan kehebatan kepimpinannya.

Diplomat, pendamai, berjiwa besar.

Anwar perlu memungut sebanyak mungkin keuntungan. Beliau tidak boleh lagi terpalit dengan sebarang persepsi yang mencacatkan pandangan umum khasnya ahli-ahli PKR yang mula sangsi padanya.

Beliau bermatian mahu jadi PM ke-8. Cita-citanya berdekad yang tidak kesampaian.

Laluan untuknya ke sana perlulah terbuka luas dan selamat jangan lagi ada halangan atau rintangan apatah dari dalam PKR sendiri.

Lalu diusahakannya perjumpaan. Bagi beliau, Azmin dan rakan-rakan “pemberontak” datang berjumpanya bermakna mereka terpaksa tunduk dan iktiraf bahawa beliaulah Presiden dan pemimpin nombor satu PKR dan mereka.

Anwar yakin beliau menang kali ini. Tetapi tanpa beliau sedari dan sangka beberapa jam sebelum kumpulan berkenaan datang, meletus bertalu-talu di media sosial skandal baru yang dikatakan melibatkan beliau sendiri.

Seorang bekas pegawainya membuat pendedahan menerima gangguan seksual daripada Anwar. Pendedahan siap dengan perakuan bersumpah dan ini cukup memeranjatkan dan pasti mengaibkan.

Terus tanpa membuang masa para pegawai kanannya dalam mode “damage control” terbit dengan penafian dan mendakwa pertuduhaan itu satu rekaan.

Mengapa mereka pula yang nafi? Ini satu pertuduhan serius dan yang patut ulas adalah tuan punya badan sendiri. Itu pun jika mahu. Sepatutnya perkara ini diserah pada pihak Polis sahaja.

Apa pun yang makin cemas dan risau adalah Anwar. Siapa sangka pada saat beliau.mahu lonjakkan dirinya sebagai pemimpin hebat, berkaliber, ketua pendamai, tiba-tiba muncul cerita kotor ini.

PKR mula berkongres hari ini. Anwar sangka beliau telah menang dan berjaya lenturkan geng Azmin, rupanya tidak. Beliau pula semakin tertekan dan tidak mustahil episod baru ini bakal meranapkan masa depannya.

Azmin gembira tak terkata. Hasrat untuk rasmikan Kongres Wanita dan AMK kesampaian. Hasrat menunjukkan beliau lebih berpengaruh dalam PKR juga tercapai.

Azmin dijangka terus membawa agendanya agar Tun Dr Mahathir terus kekal sebagai PM hingga hujung penggal.

Azmin yang menjadi.

Anwar? Tepuk dahi dan kini perlu memasang baju besi. Silap-silap yang dikejar tak dapat yang dikendung berciciran dan tirai besi kembali melambai.

 – Buletin Asia

ROSLAN SHAHIR DATUK MOHD SHAHIR
Setiausaha Badan Perhubungan PAS Negeri Selangor.

*Artikel ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pandangan Buletin Asia*

2 comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-