Wednesday, January 15, 2020

Ponggal ada ritual kepada dewa

Islam larang umat terbabit ritual bertentang dengan agama, akidah
15/01/2020

1. MENGANDUNGI ritual-ritual persembahan kepada dewa-dewa.

2. Kebebasan beragama terjamin di dalam perlembagaan negara bahawa penganut agama hindu bebas mengamalkannya secara aman dan damai . Bagi umat Islam , upacara- upacara yang mengandungi unsur mempersembahkan sesuatu kepada dewa-dewa adalah bertentangan dengan ajaran agama Islam.

3. Sebagai perbandingan , perayaan Aidiladha adalah perayaan yang besar di dalam Islam, namun bagi penganut hindu ia bertentangan dengan ajaran mereka.

4. Umat Islam sudah tentu tidak berasa kecil hati jika sami-sami hindu melarang penganutnya untuk tidak turut serta di dalam sambutan Aidiladha kerana umat Islam sangat memahaminya. Kita sudah hidup puluhan tahun di negara ini dengan aman damai berbilang agama dan kaum.

5. Begitulah sebaliknya , ulama Islam berhak untuk melarang umat Islam terbabit dalam ritual-ritual agama lain yang bertentangan dengan agama Islam, lebih-lebih lagi yang membabitkan perkara aqidah. Penganut agama lain pun tidak sepatutnya kecil hati dan menjadikannya sebagai isu.

6. Kekalkan resepi toleransi hidup beragama dengan menjadikan perlembagaan negara sebagai panduan. Bagi umat Islam , panduan kita yang paling utama ialah ayat 6 surah al kafirun.

Sahibus Samahah
Datuk Ustaz Hj. Zamri b. Hashim

Yang Dipertua Ikatan Muslimin Malaysia
ISMA Cawangan Ipoh

Penafian: Artikel ini adalah pandangan penulis. Ia tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), mahupun Ismaweb.net.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-