Sunday, March 29, 2020

Berapa lama wabak ini akan berakhir?


Sukar untuk dijangka. Kalaupun Malaysia berjaya memulihkan dalam tempoh yang singkat, kita masih terdedah dengan bahaya sekiranya wabak ini masih merebak negara-negara lain.

China hari ini sudah dianggap selamat kerana tidak ada lagi kes jangkitan baru yang dilapurkan sejak seminggu lepas. Tetapi, negara-negara jiran China masih terjejas.

Selepas China, Eropah menjadi pusat jangkitan baru. Sekarang US pula menjadi epicenter menggantikan tempat Eropah. Lepas ini mungkin pula India, atau Indonesia, atau Afrika … kita tidak tahu.

Kita perlu ingat bahawa wabak ini dulu asalnya bermula dengan seorang sahaja. Ini bermakna ancaman wabak ini hanya boleh dianggap berakhir apabila tiada seorang pun lagi yang dijangkiti virus ini. Saya sendiri kurang pasti bagaimana perkara ini boleh disahkan.

Tiada laporan jangkitan tidak bermakna tiada lagi jangkitan. Tidak semua pembawa virus akan jatuh sakit. Bagaimana kita mahu benar-benar memastikan tiada jangkitan.

Cabaran terhadap wabak ini bersifat jangka panjang. This is a marathon, not a sprint out. Keep our stamina intact for a long haul.

Sumber Fb:

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-