Saturday, March 28, 2020

Patriot persoal bagaimana kerajaan peroleh dana RM250 bilion



Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) hari ini mempersoalkan bagaimana kerajaan memperoleh sumber dana ketika mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) berjumlah RM250 bilion, semalam.

Presidennya, Briged Jeneral Datuk Mohamed Arshad Raji berkata, apabila pakej Prihatin itu diumumkan oleh Perdana Menteri, dilihat ramai ahli politik dan ekonomi memuji tindakan tersebut.

Bagaimanapun, menurut Mohamed Arshad, mereka lupa untuk bertanya soalan yang paling penting iaitu daripada mana sumber dana itu datang.

“Contohnya, adakah sumber dana itu melalui pinjaman asing, menaikkan cukai, atau pun menjual aset negara?

“Bagaimana dana tersebut akan disalurkan dan adakah ia (dana) itu akan melalui agensi-agensi yang berkaitan dengan politik?

“Apakah pengawasan yang akan dilakukan dalam memastikan dana tidak disalahgunakan? Ketika kerajaan mengumumukan pakej berkenaan, mereka tidak memberikan jawapan segera, sebaliknya memperlihatkan atmosfera ‘rasa baik, rasa bagus’,” katanya menerusi kenyataan hari ini.

Dalam pada itu, menurut Mohamed Arshad lagi, pihaknya bimbang sekiranya pelaksanaan penyaluran dana tersebut tidak dilakukan dengan baik.

“Jumlah yang besar kemungkinan menjurus kepada kebocoran ekonomi besar. Tidak dinafikan bahawa pakej rangsangan ekonomi diperlukan ketika kemelesetan ekonomi, lebih-lebih lagi disebabkan penularan wabak Covid-19.

“Tetapi, sumber dana itu mestilah dirancang dan diumumkan secara jelas. Ia tidak boleh menyebabkan terlalu banyak beban kepada rakyat dan di negara pada masa hadapan,” katanya sambil menyifatkan pihaknya mengambil langkah berkecuali terhadap pakej tersebut.

1 comment:

  1. Banyak betul kawan ni dijamu oleh XXX... Blm kenyang lg ke... Tlg le jgn pelik2. Meluat dh org tengok...

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-