Tuesday, March 31, 2020

Pengeluar topeng akan henti pembuatan kerana RM1.50 terlalu rendah

Nicholas Chung
-March 31, 2020 7:53 AM
Ketua Pegawai Eksekutif Ideal Healthcare Sdn Bhd, Haminuddin Hamid berkata, pengeluar tempatan sukar mendapatkan bahan mentah dari luar negara kerana harga asyik meningkat.

PETALING JAYA: Seorang pengeluar tempatan kecewa dengan penetapan harga siling topeng RM1.50 kerana ia hanya memanfaatkan pengimport, bukannya pengeluar domestik.

Haminuddin Hamid, ketua pegawai eksekutif Ideal Healthcare Sdn Bhd, berkata pengeluar tempatan berdepan duti import dan kos bahan mentah yang tinggi berbanding produk sudah siap.

Beliau berkata, syarikatnya akan menghentikan pengeluaran topeng selepas semua bahan sedia ada habis digunakan.

“Ini kerana sukar untuk mendapatkan bahan mentah dari luar negara disebabkan harga asyik naik,” katanya kepada FMT.

Ideal Healthcare ialah satu daripada 4 pengeluar topeng tempatan.

Haminuddin sebelum ini memberitahu FMT, kos bahan mentah untuk pengeluaran topeng meningkat lebih 600% dan beliau mempertahankan harga siling RM2 yang ditetapkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Semalam, Menteri Pertahanan, Ismail Sabri Yaakob mengumumkan harga siling topeng ditetapkan pada RM1.50 sekeping mulai 1 April ini.

Harga topeng kekal 80 sen sebelum penularan Covid-19.

Seorang aktivis pengguna berkata, harga baru itu dapat mengelakkan peniaga mengambil kesempatan daripada permintaan dan menaikkan harga.

Beliau menggesa topeng dijadikan barang keperluan.

1 comment:

  1. Tiada nilai patriotik dan belas khasihan langsung. Fikirkanlah amal jariah dan setahu saya kerajaan telah hapuskan cuti imoport untuk bahan tersebut.

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-