Friday, March 27, 2020

'Semuanya kerana kenduri kahwin'

MyMetro
Adnan Ibrahim
am@hmetro.com.my

HOSPITAL Enche’ Besar Hajjah Khalsom (HEBHK) Kluang dijadikan sebagai hospital yang merawat Covid-19 di Johor mulai kelmarin.
FOTO Bernama

“SEMUANYA bermula daripada majlis kenduri kahwin dan tahlil pada 15 Mac di Bandar Baru Ibrahim Majid, ” dakwa penduduk Kampung Datuk Ibrahim Majid, Roslizam Mostajab, 45, penularan wabak Covid-19 di kawasan perkampungan berkenaan.

Menurutnya, bermula dengan dua orang dikesan positif wabak itu, kini ia menular sehingga menyebabkan kira-kira 3,570 penduduk di dua kawasan di Simpang Renggam diarahkan berkurung di kediaman masing-masing.

Ia menerusi Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) bermula tengah malam tadi.

Katanya, walaupun Kampung Ibrahim Majid terletak kira-kira 1.5 kilometer dari Bandar Baru Ibrahim Majid, namun ia menjadi laluan utama ke beberapa kampung lain selain jalan pintas ke Pekan Simpang Renggam.

“Keadaan ini menyebabkan kadar penyebaran wabak itu berlaku terlalu pantas dan sehingga hari ini, sebanyak 61 kes positif Covid-19 daripada 83 kes yang dilaporkan di Kluang.

“Jumlah ini akan meningkat dalam sehari dua jika usaha memutuskan rangkaian Covid-19 tidak dilakukan dengan lebih gigih,” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Roslizam dalam pada itu menggesa penduduk kampung memberikan kerjasama kerana apa yang berlaku sekarang adalah berpunca daripada kecuaian mereka.

“Bagaimanapun, apa yang kami bimbang sekarang ini adalah soal bekalan makanan asas kerana arahan PKPD ini mengejut menyebabkan sebahagian besar penduduk tidak membuat sebarang persediaan.

“Kami berharap kerajaan mengambil langkah sewajarnya untuk membantu penduduk yang terjejas kerana tempoh PKPD selama 14 ini bukanlah satu masa yang singkat,” katanya.

Difahamkan, selain Kampung Datuk Ibrahim Majid yang mempunyai 1,495 penduduk, penduduk terjejas lain adalah dari Kampung Parit Salman (180 penduduk), Parit Kasmani (20 penduduk), Parit Takibek (120 penduduk), Lorong Perdana (180 penduduk), Taman Surau (95 penduduk) dan Jalan Benut (150 penduduk).

Semalam, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, Kampung Dato’ Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato’ Ibrahim Majid dikenakan PKPD bermula tengah malam tadi, susulan 61 kes Covid-19 di kawasan berkenaan.

Ia membabitkan 3,570 penduduk daripada 650 keluarga dan akan berkuat kuasa mulai sehingga 9 April.

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 27 Mac 2020 @ 9:02 AM

1 comment:

  1. bagus lah tu kena perintah berkurung...degil, x ikut perintah gomen...orang lain berkurung kau orang seronon makan kenduri kendera,,,celaka

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-