Saturday, May 23, 2020

Bibit perpecahan mula kelihatan dalam PH, kata penganalisis

Nicholas Chung
Anwar Ibrahim tidak kelihatan ketika sidang media yang diadakan Dr Mahathir Mohamad.

PETALING JAYA: Seorang penganalisis percaya bibit perpecahan mula kelihatan dalam blok pembangkang, terutama selepas Presiden PKR Anwar Ibrahim tidak hadir sidang media yang diadakan Dr Mahathir Mohamad ketika pemimpin Pakatan Harapan (PH) yang lain hadir.

Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata alasan Anwar tidak hadir – sidang media itu bukan dianjurkan PH secara rasmi – adalah aneh, terutama Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden Amanah Mohamad Sabu menghadirinya.

Beliau berkata ia jelas ada isu yang belum selesai dalam kalangan pembangkang dan memberi amaran potensi pakatan itu untuk menawan kembali Putrajaya akan terjejas sekiranya perbezaan mereka gagal diselesaikan.

Azmi berkata perselisihan dalaman yang sudah berlaku sejak PH menjadikan PPBM sebagai sekutu, sinonim dengan persepsi pakatan itu tidak menunjukkan prestasi yang baik sebagai sebuah kerajaan.
Azmi Hassan

“Pembangkang perlu mengetepikan perselisihan dalaman seperti ini, yang mana bagaimana mereka hilang sebagai kerajaan pada mulanya.

“Rakyat agak berwaspada dan mungkin mengesyaki mereka tidak memiliki apa yang diperlukan untuk memerintah negara ini,” katanya kepada FMT.

James Chin dari Institut Asia University of Tasmania
berkata PKR dilihat sebagai hubungan yang lemah dalam PH ketika ini, sambil menambah ada kemungkinan lebih banyak pembelotan dari parti Anwar untuk menyertai Perikatan Nasional (PN).

Beliau berkata pendaftaran rasmi PN sebagai entiti politik akan menjadi faktor penentu utama jika ia akan ditubuhkan sebagai gabungan tunggal menjelang pilihan raya umum akan datang.
James Chin

“Jika PN didaftarkan sebagai sebuah gabungan- di mana saya fikir mereka akan lakukannya – maka ini akan membolehkan semua parti PN, termasuk Barisan Nasional (BN), berdiri di bawah simbol parti tunggal.

“Dan lebih lama mereka (PN) memegang kuasa, lebih mudah untuk mereka membawa masuk beberapa orang PKR,” katanya.

Chin berkata kedudukan PPBM ketika ini bersejarah dan menarik, berikutan tidak pernah berlaku parti pemerintah yang memiliki ahli Parlimen dalam kedua-dua blok kerajaan dan pembangkang.

Menyentuh mengenai organisasi politik, Azmi berkata, BN dilihat sebagai gabungan yang lebih stabil berbanding PN dan PH.

“PN adalah yang paling lemah memandangkan ahli berada dalam gabungan itu kerana agenda yang berbeza, berbanding dengan PH, di sebalik perselisihan dalaman mereka, mempunyai agenda bersama untuk menyingkirkan BN.”

Beliau menjangkakan Muafakat Nasional, kerjasama politik antara Umno dan PAS, akan memainkan peranan lebih besar dalam masa depan politik negara berbanding BN sendiri.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-