Monday, June 1, 2020

PKR serah pada Anwar bincang dengan PH isu calon PM

Diterbitkan Hari ini 11:02 pm

Mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi (MPP) PKR hari ini dijangka memberi penjelasan berhubung spekulasi 'peralihan kuasa' .

Bagaimanapun, dalam kenyataan media petang tadi, PKR sekadar berkata parti itu akan menyokong Pakatan Harapan (PH) dan sekutunya untuk 'peralihan kuasa' berkenaan.

Hubungan antara Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Pengerusi Bersatu Dr Mahathir Mohamad sebelum ini dikaitkan sebagai akan menjadi penghalang kepada usaha PH mengambil alih kerajaan.

Sama ada PKR akan bersama PH sekiranya gabungan itu tidak mencalonkan Anwar sebagai perdana menteri, kekal menjadi persoalan.

Beberapa pemimpin PKR yang menghadiri mesyuarat hari ini memberitahu Malaysiakini bahawa mereka telah memutuskan untuk membenarkan Anwar merundingkan syarat dengan sekutu PH - lama dan baru.

Malaysiakini semalam melaporkan bahawa Anwar dan Mahathir sedang berusaha untuk membentuk majoriti tetapi isu calon perdana menteri tetap menjadi persoalan.

Seorang pemimpin PKR yang bercakap dengan Malaysiakini dengan syarat tidak mahu namanya didedahkan berkata butiran pertemuan hari ini menggambarkan bahawa dia sangat menginginkan Anwar sebagai perdana menteri.

"Mesti Anwar (sebagai calon perdana menteri), tidak boleh orang lain," katanya.

Bagaimanapun, Anwar sebelum ini dilihat mengambil pendekatan berkompromi.

Sebagai contoh, semasa mesyuarat majlis presiden PH pada akhir Februari, sebelum kejatuhan kerajaan PH, Anwar bersetuju untuk memberikan ruang kepada Mahathir bagi menetapkan sendiri garis masa peralihan kuasa.

Bagaimanapun, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin ketika itu tidak bersetuju dengan hasrat Mahathir agar parti mereka kekal dalam PH.

Muhyiddin seterusnya membawa Bersatu keluar PH dan bekerjasama dengan Umno, BN, PAS dan GPS serta beberapa parti lain untuk membentuk kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Namun, sumber yang bercakap kepada Malaysiakini mengatakan bahawa kali ini, PKR tegas bahawa Anwar harus memimpin "dalam segala hal" dan jika PH dapat kembali berkuasa, maka Anwar akan menjadi perdana menteri.

"Jika kita melihat manifesto, ia mengatakan bahawa Anwar akan memimpin setelah dia kembali sebagai MP.

"Kami (PKR) 100 peratus menyokongnya. 39 daripada kita (ahli parlimen) setia pada parti.

"Kami sangat tegas, pada masa ini, mesti Anwar, tidak ada orang lain. Tanpa bantahan, tanpa perdebatan, mesti Anwar,” katanya.

Sumber itu mendakwa bahawa "tidak ada pihak yang dapat menafikan" Anwar mendapat sokongan, namun, katanya, isunya adalah menerjemahkan sokongan itu "dari kertas menjadi realiti".

"Itulah yang sedang berlaku sekarang. Kami harap ia dapat dilakukan, ”katanya.

Sementara itu, Adun Bukit Lanjan, Elizabeth Wong, yang juga menghadiri mesyuarat itu, berkata kepada Malaysiakini bahawa mereka memutuskan untuk memberikan "semua sokongan yang diperlukan" kepada Anwar untuk terus membincangkan isu peralihan kuasa dengan sekutu mereka di PH.

"Bukan hanya PKR tetapi juga semua parti PH bersama membincangkan (tentang peralihan kuasa) - apa yang selanjutnya, apa langkah seterusnya untuk mendapatkan kembali mandat yang diberikan kepada mereka oleh rakyat.

"Siapa, apa, bagaimana dan mengapa, itu semua (akan dibincangkan) di peringkat majlis presiden PH," katanya.

Namun, ketika ditanya sama ada mereka membincangkan mengenai merebut kembali kuasa dengan Anwar sebagai peneraju utama, Elizabeth berkata perkara itu tidak dibincangkan dalam mesyuarat hari ini.

"Tiada perkara seperti itu, itu dalam konteks PH. Tidak ada yang pasti seperti yang anda katakan,” katanya.

Pemimpin PKR dalam mesyuarat hari ini mengatakan mereka menghabiskan sebahagian besar tempoh mesyuarat itu untuk membincangkan langkah-langkah menangani Covid-19.

Sumber berkata bahawa mereka telah mencadangkan beberapa dasar Covid-19 untuk dibahas dalam persidangan parlimen berikutnya, yang dijangka pada Julai.

Walaupun timbul spekulasi mengatakan PH dan sekutunya telah memperoleh sokongan 129 anggota Parlimen untuk merebut kembali Putrajaya, sumber itu mengatakan bahawa dia tidak berani mengesahkan bahawa mereka benar-benar mempunyai cukup sokongan untuk melakukannya.

"Sama ada kita cukup atau tidak (sokongan), saya tidak berani katakan.

"Bagi saya, kami mendapat 109 di pihak pembangkang, itu juga sudah sangat kuat,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-