Wednesday, July 8, 2020

SPRM tangkap pegawai Mat Sabu

Ng Xiang Yi & Zikri Kamarulzaman
Diterbitkan Hari ini 12:25 pm

SPRM telah menangkap dan menahan seorang pembantu kepada bekas menteri pertahanan Mohamad Sabu.

Sumber SPRM mengesahkan dengan Malaysiakini bahawa individu tersebut ditahan malam tadi.

Tidak jelas mengapa tangkapan dan tahanan itu dibuat. Malaysiakini sedang cuba menghubungi Mohamad, yang juga presiden Amanah untuk mendapatkan butirannya.

SPRM pernah membuka siasatan terhadap pegawai itu pada 2018 atas tuduhan bahawa dia menerima wang lebih RM800,000 dari beberapa pihak untuk menyelesaikan statusnya yang muflis.

Malaysiakini difahamkan bahawa SPRM juga telah membawa pegawai berkenaan ke ibu pejabat Amanah awal pagi ini. Walau bagaimanapun, kami juga difahamkan bahawa suruhanjaya itu tidak membuat sebarang rampasan.

Sebelum ini, sumber memberitahu Malaysiakini bahawa pembantu tersebut diisytiharkan muflis oleh Jabatan Insolvensi sekitar tahun 2014.

Statusnya kekal sehingga akhir Mei 2018, apabila beberapa pembayaran dikreditkan ke akaun jabatan itu bagi menyelesaikan hutangnya.

"Dia disiasat oleh SPRM setelah hutangnya berjumlah lebih RM800,000, dibayar oleh beberapa pihak.

"Dakwaan adalah bahawa pembayaran dilakukan atas namanya hanya beberapa hari setelah Mohamad dilantik sebagai menteri pertahanan," kata sumber.

Pada tahun 2018, SPRM juga telah merakamkan kenyataan daripada 10 yang lain, termasuk beberapa kontraktor pertahanan dan wakil perniagaan.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-