Monday, August 10, 2020

Kerajaan timbang tubuh RCI Tabung Haji

MyMetro

MENARA Tabung Haji, Jalan Tun Razak. FOTO Arkib NSTP.

BERNAMA

KERAJAAN akan mempertimbangkan keperluan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat dakwaan penyelewengan membabitkan Tabung Haji (TH).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata, perkara itu akan dibincangkan mesyuarat jemaah menteri dalam masa terdekat.

"Kerajaan amat memahami bahawa dalam meneliti dan menilai segala transaksi yang dilakukan TH, perlunya ada satu badan bebas dan berautoriti.

"Mesyuarat menteri dalam masa terdekat akan membincangkan sedalam-dalamnya berkenaan isu TH termasuk cadangan dan kewajaran penubuhan RCI," katanya ketika menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Sebelum ini, isu mengenai TH menjadi tumpuan beberapa Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang yang bertikam lidah mengenainya sehingga menggamatkan persidangan Dewan Rakyat.

Antara perkara berbangkit ialah keperluan menubuhkan RCI untuk menyiasat dakwaan salah laku oleh pengurusan TH yang lepas.

Sementara itu, Zulkifli menegaskan kerajaan akan mencari titik penyelesaian mengenai isu TH yang boleh diterima semua pihak.

"Kerajaan juga akan meneliti dan menilai segala transaksi yang dibuat oleh TH baik yang (dibuat) sebelum ini atau yang akan datang. Fokus kerajaan agar segala operasi TH dijalankan dengan penuh integriti dan amanah," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : Isnin, 10 Ogos 2020 @ 7:57 PM

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-