Monday, September 21, 2020

Belum berunding dah umum nak kuasai 3 negeri, tegur Tok Mat kepada Pas

mhdaily.net
21/09/2020 5:00 PM

PAS boleh mengatakan apa sahaja yang diinginkan semasa muktamarnya, atau kongres tahunannya, tetapi sebarang rundingan mengenai kerusi untuk pilihan raya mesti dilakukan dengan rakan Muafakat Nasional (MN) lain, kata Timbalan Presiden Umno Datuk Seri Mohamad Hasan.

Bercakap kepada Utusan Malaysia, ahli politik itu yang juga mesra dengan panggilan Tok Mat, mengatakan dengan sinis bahawa Umno juga perlu membubarkan bahagian dan cawangannya di Kelantan, Terengganu dan Kedah sekiranya PAS ingin berkeras menguasai ketiga-tiga negeri itu daripada berunding dengan sekutunya.

“Tidak adil jika kita menyerahkan ketiga-tiga negeri itu kepada PAS. Sekiranya itu berlaku, maka ia akan menyebabkan Umno di negeri-negeri tersebut bubar.

“Mengenai perkara ini, kami mungkin menukar kerusi Umno di kawasan lain dengan kerusi PAS di negeri-negeri tersebut. Walaupun begitu, perbincangan belum sampai ke tahap itu dan kita akan melakukannya di MN, ”kata Mohamad seperti dikutip dalam Utusan Malaysia.

“Saya faham itulah yang mereka minta, dan itu tidak salah. Tetapi pada akhirnya akan ada sebuah jawatankuasa dari setiap pihak yang akan berunding dan memutuskannya, ”tambahnya, merujuk kepada tempat duduk.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dilaporkan memberitahu perwakilan parti semasa muktamarnya baru-baru ini bahawa parti Islam ingin “menguasai” kerusi di ketiga-tiga negeri itu.

PAS telah mempertahankan Kelantan semasa pilihan raya ke-14 dan merebut kembali Terengganu. Ia kemudian mengambil Kedah awal tahun ini setelah kejatuhan kerajaan negeri Pakatan Harapan di sana setelah pengambilalihan persekutuan oleh Perikatan Nasional (PN).

Bagaimanapun, Abdul Hadi mengatakan parti itu sedang berunding dengan sekutu mereka di PN dan MN mengenai kerusi tersebut.

Mohamad berkata, aspirasi PAS akan dipertimbangkan semasa rundingan.

“Itu yang PAS harapkan tetapi kami belum duduk di meja rundingan untuk membincangkan pembahagian kerusi.

“Umno yang diketuai oleh Datuk Seri Ismail Sabri telah memulakan proses perundingan ini dan jawatankuasa Umno sedang memerhatikan kerusi Umno.

“Kami akan berunding dengan BN terlebih dahulu sebelum membuka rundingan dengan PAS,” kata Mohamad.

Berita penuh : https://www.malaymail.com/news/malaysia/2020/09/21/tok-mat-umno-may-as-well-close-shop-in-kelantan-terengganu-kedah-if-pas-sta/1905096

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-