Wednesday, September 23, 2020

‘Pembohong tegar dan ahli politik gila' - Azmin

Diterbitkan Hari ini 4:06 pm

Dakwaan Presiden PKR, Anwar Ibrahim bahawa dia mempunyai sokongan majoriti ahli parlimen di Dewan Rakyat telah mengundang rasa tidak puas hati di kalangan pemimpin kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Walaupun ramai pemimpin kerajaan menolak dakwaan Anwar itu, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Azmin Ali hanya mempunyai lima kata-kata untuk dikemukakan.

"Pembohong tegar dan ahli politik gila," katanya dalam ciapan di Twitter.

Azmin, yang juga anggota majlis pimpinan tertinggi Bersatu, tidak memperincikan maksud ciapannya itu.

Bekas timbalan presiden PKR itu berperanan dalam menjatuhkan kerajaan Pakatan Harapan pada akhir Februari lalu.

Azmin bersama 10 ahli parlimen PKR termasuk dirinya berpaling tadah menyokong Bersatu dan pada masa sama presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin membawa keluar parti itu dari Pakatan Harapan.
Muhyiddin kemudian mengangkat sumpah sebagai perdana menteri baru setelah dia membentuk kerajaan PN yang terdiri daripada pemimpin PKR yang membelot bersama wakil rakyat Bersatu, BN, GPS, PAS, PBS dan Star.

Azmin sebelum ini adalah penyokong setia Anwar yang bersamanya ketika dia dipecat sebagai timbalan perdana menteri pada tahun 1998 dan kemudian dihumban ke penjara oleh perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad.

Namun, hubungan Azmin dan Anwar menjadi tegang dalam beberapa tahun kebelakangan ini sehingga menyaksikan PKR retak dan akhirnya berpecah.

Ini memuncak dengan pembelotan Azmin pada akhir Februari. Azmin juga membawa sebahagian besar penyokongnya ke Bersatu.

Pada sidang media di Hotel Le Meridien di Kuala Lumpur hari ini, Anwar mendakwa dia mempunyai sokongan majoriti di Dewan Rakyat tetapi enggan menyatakan jumlah anggota parlimen yang sebenarnya.
Ahli Parlimen Port Dickson berkata, bahawa adalah wajar baginya mempersembahkan nombor tersebut kepada Yang di-Pertuan Agong terlebih dahulu.

"Jumlahnya (sokongan) kukuh dan menyakinkan, jauh daripada majoriti kecil.

"Bukan, empat, lima atau enam (kerusi) tetapi majoriti,” katanya sambil menambah ahli parlimen yang menyokongnya terdiri daripada pelbagai parti.

Namun, bagi pemimpin PN, Anwar hanya menipu.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-