Tuesday, September 22, 2020

PRN Sabah: Polis siasat Mohamaddin Ketapi

by - Cinca
on - 9/22/2020 12:55:00 Pm

KOTA KINABALU: Polis Sabah akan menjalankan siasatan ke atas seorang calon Parti Warisan Sabah (Warisan) Dewan Undangan Negeri (DUN) Segama, Datuk Mohamaddin Ketapi berhubung kenyataan seolah-olah menghina pasukan keselamatan ketika Op Daulat di Tanduo, Lahad Datu.

Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hazani Ghazali menegaskan, siasatan tersebut susulan 35 laporan polis yang diterima pihaknya ekoran kenyataan Ahli Parlimen Lahad Datu itu.

“Unit siasatan Bukit Aman akan ambil alih bagi menjalankan siasatan di bawah Seksyen 500 dan 505b Kanun Keseksaan serta Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

“Kita akan melakukan siasatan secara profesional dan menyerahkan kertas siasatan kepada Peguam Negara untuk arahan lanjut,” katanya selepas melawat pusat pengundian awal di Mess Pegawai Kanan IPK Sabah, di sini, hari ini.

Mohamaddin dalam video tular di media sosial, ketika berceramah di Kampung Wawasan Lahad Datu mendakwa pertempuran di Tanduo adalah sebagai 'sandiwara'.

Selain itu, Hazani menjelaskan, pihaknya akan memanggil Mohamaddin bagi dirakam percakapan dalam waktu terdekat.

“Sebolehnya, saya cuba nak buat (rakam percakapan) selepas PRN supaya tidak ganggu proses kempen dan juga PRN itu sendiri,” katanya – Astro Awani

Read more: https://cin-ca.blogspot.com/2020/09/prn-sabah-polis-siasat-mohamaddin-ketapi.html#ixzz6YkOf3VLS

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-