Sunday, November 29, 2020

Belanjawan: Kompromi dibuat menteri tanda pembangkang menang - Anwar

malaysiakini.com
Diterbitkan Hari ini 1:29 pm

Presiden PKR Anwar Ibrahim hari ini menegaskan kompromi yang dibuat Menteri Kewangan Tengku Zafrul Abdul Aziz dalam Belanjawan 2021 adalah kemenangan untuk rakyat dan pembangkang.

Anwar mempertahankan langkah PH yang tidak meminta pengundian belah bahagi untuk Rang Undang-undang Perbekalan (Belanjawan) 2021 di Dewan Rakyat khamis lalu.

"Seminggu sebelum (pengundian), saya keluarkan kenyataan. Jika cadangan kami tidak dipenuhi, kami akan tolak Belanjawan 2021 secara keseluruhan. Apa yang berlaku ialah menteri kewangan membuat kompromi besar," katanya dalam wawancara bersama portal The Vibes yang diterbitkan hari ini.

"Jika kompromi dibuat membantu mereka yang menyimpan wang di bank, nelayan, petani, penjawat awam, pegutas barisan depan yang melawan Covid-19, mengapa kita perlu tolak (belanjawan)?

"Bagaimana kita akan jelaskan kepada orang ramai? Ini yang mereka mahu. Tengku Zafrul akur (kepada desakan PH). Adakah kita masih tolak? Atas dasar apa?" katanya.

Antara perubahan yang dibuat adalah meluaskan progran pengeluaran akaun 1 KWSP i-Sinar untuk merangkumi semua pencarum yang terjejas pendapatan, dengan peningkatan had keluar kepada RM10,000, serta moratorium pinjaman bank secara automatik kepada golongan B40 dan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS).

"Secara (undi) suara kita menolak tetapi tidak menggesa belah bahagi untuk memberi laluan kepada perbahasan di peringkat jawatankuasa. Keputusan besar adalah pada 15 Disember, untuk menerima atau menolak belanjawan. Itu pusingan terakhir," katanya lagi.

Menurut Anwar, penolakan di peringkat jawatankuasa masih memberi kesan sama dengan penolakan di peringkat dasar.

Di peringkat dasar, Anwar berkata pembangkang dari satu segi telah memang kerana banyak cadangan mereka diterima.

"Bagi saya, kita boleh dikatakan menang kerana banyak permintaan kita, termasuk yang dibuat ahli Parlimen kerajaan, telah diterima. Walaupun tidak sema, tetapi sebahagiannya," katanya.

Katanya lagi, kompromi yang dibuat juga menunjukkan kerajaan tidak bersedia berdepan Parlimen dengan belanjawan asal.

Dalam kenyataannya selepas sidang 26 Nov lalu, Anwar berikrar pihaknya akan meminta undi belah bahagi diadakan semasa peringkat jawatankuasa ketika anggota parlimen membahaskan perbelanjaan setiap kementerian.

Menjelaskan tindakannya setelah mengadakan pertemuan dengan ahli Parlimen PH, Anwar berkata gabungan itu tetap menentang belanjawan yang dibentangkan Perikatan Nasional (PN) atas sebab beberapa isu utama yang tidak dijawab, seperti perbelanjaan "tidak realistik".

Terdahulu, Anwar dihujani kritikan termasuk dari dalam PH sendiri setelah arahan saat akhir agar gabungan itu tidak meneruskan undi belah bahagi.

Keesokannya, tiga ahli Parlimen PKR menyifatkan arahan itu sebagai mengecewakan memandangkan mereka sudah bersedia untuk menolak Belanjawan 2021.

Kenyatan itu dikeluarkan bersama oleh Akmal Nasir (Johor Bahru), Hassan Karim (Pasir Gudang) dan Nurul Izzah Anwar (Permatang Pauh).

"Ahli parlimen dipilih oleh rakyat untuk mewakili kepentingan mereka; dan sepanjang menggalas tanggungjawab itu, jelas kami tidak sempurna; tetapi kami perlu terus berusaha memenuhi harapan ramai," kata mereka.

Ketua Parlimen DAP Anthony Loke turut memohon maaf kepada anggota dan penyokong parti itu kerana tidak meneruskan undi belah bahagi.

"Sebagai ketua Parlimen untuk ahli Parlimen DAP, saya mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap keputusan saya untuk memberikan arahan kepada ahli-ahli Parlimen DAP untuk tidak bangun meminta undi belah bahagi selepas mendapat mesej daripada pihak ketua pembangkang," katanya.

Ada juga pihak yang mendakwa Anwar bekerjasama dengan sejumlah pihak dalam Umno yang tidak berpuas hati dengan kerajaan PN, tetapi mereka akhirnya tidak jadi untuk menolak belanjawan itu.

2 comments:

  1. Mana si mamat anwar HOMO jijik/DAP Parasit ni TAK bersorak!!

    BerDRAMA jijik & jahat sj. puak MELAYU2 HOMO binatang2 buas rejim PH PENJAJAH Zionis ni - berpura2 tak menyokong Belanjawan 2021 yg. MALANGnya, diDOMINASI Melayu2 LIBERAL Bersatu ni, sdgkan Belanjawan RASIS pd. ISLAM/UMATnya & bangsa BUMIPUTERA nilah, IDAMAN si rejim PH Parasit ni!!


    ReplyDelete
    Replies
    1. BETULkan BERSATU ni segera! Tgk. shjlah Belanjawan 2021 - Menteri2 Bersatu TAK GUNA punya bnyk. MENGORBANkan hak ISLAM/UMATnya & bangsa BUMIPUTERA kita, terutamanya berkaitan PENDIDIKAN anak2 ISLAM & BUMIPUTERA kita! PERUMAHAN utk. BUMIPUTERA miskin jangan ckplah - PR1MA & MAJLIS PERUMAHAN NEGARA masih diKUASAI Bukan Bumi akibat MENTERI, bekas PKR BODOH tu!!

      Parti BERSATU ni dah makin diLIBERALkan mcm. PKR homo sbb. membuka keahlian kepada Bukan Bumiputera, yg. disyaki ramai EJEN2 PKR homo/DAP Parasit - maka UMNO/PAS tlg. JANGAN teruskan GABUNGAN RASMI Muafakat Nasional UMNO-PAS dgn. BERSATU - kerana takut nanti PAS-UMNO terpaksa MENGORBANkan bnyk. kerusi2 UMNO/PAS kpd. BERSATU dlm. PRU 15! Cukup GABUNGAN tak rasmi dlm PN!

      Delete

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-