Monday, November 30, 2020

Vaksin percuma untuk rakyat

harakahdaily
November 30, 2020

Gambar sekadar ilustrasi

KERAJAAN akan sediakan vaksin secara percuma untuk rakyat. Setakat sasaran kerajaan adalah 70 peratus rakyat akan terima vaksin percuma tahun hadapan bermula sukuan pertama 2021. Pfizer akan bekalkan 12.8 dos, untuk 6.4 juta rakyat , ini 20 peratus dari rakyat (untuk Pfizer perlu 2 dos seorang untuk capai imuniti penuh jangka panjang).

Di Malaysia, keutamaan pemvaksinan diberikan dahulu kepada petugas barisan hadapan , frontliners seperti petugas kesihatan, anggota keselamatan, golongan berisiko seperti warga emas.

Sekurang-kurangnya 60 peratus rakyat perlu divaksinkan bagi mencapai imuniti kelompok (herd immunity). Herd Immunity bermaksud baki 30 peratus bakal turut terlindung jika 70 peratus rakyat mempunyai perlindungan vaksin Covid-19. 30 peratus yang tidak akan divaksinkan adalah kanak-kanak berusia 18 tahun ke bawah dan mereka yang mempunyai masalah sistem imun yang tidak sesuai menerima vaksin.

10 peratus akan dibekalkan melalui inisiatif COVAX. Baki 40 peratus kerajaan sedang berunding dengan pembekal seperti Sputnik V, Moderna, Astrazeneca dan lain lain.

Cuma Pfizer yg menyatakan komitmen boleh menghantar vaksin pada sukuan pertama 2021 setakat ini. Pembekal yg lain perlu menunggu sehingga sukuan ke empat.

Semua vaksin Covid-19 perlu diluluskan oleh badan kawal selia diiktiraf Bangsa-Bangsa Bersatu UN WHO seperti USFDA, EU FDA dan dinilai serta diluluskan pula oleh Agensi Kawalseliaan Farmaseutikal Kebangsaan NPRA, Kementerian Kesihatan Malaysia sebelum digunakan untuk rakyat.

Kesemua 12 vaksin Covid-19 yg berada di fasa 3 ujian klinikal telah diuji setiap satunya antara 20,000 hingga 90,000 orang sukarelawan dipelbagai negara di seluruh dunia termasuk di rantau ASEAN. Tidak benar dakyah kononnya vaksin ini hanya diuji kepada monyet dan tikus. Kesemua calon vaksin Covid-19 yg dinilai oleh Malaysia mempunyai laporan keberkesanan 90 peratus ke atas.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) membantu dalam aspek pencarian vaksin yg diharuskan menurut hukum syarak.

Setakat data yang kita ada, kesemua vaksin Covid-19 tidak mengandungi sel, kandungan yang berunsur porcine (babi) atau bovine (lembu).

Baki 30 peratus bagi rakyat yang memilih untuk mendapatkan sendiri suntikan vaksin di hospital swasta boleh memohon pengecualian cukai atas perbelanjaan berkenaan terhad RM1,000 seorang.

Dengan bermulanya proses vaksinasi di seluruh dunia mulai sukuan pertama 2021, kegiatan ekonomi dunia dan juga dalam negara dijangka mula pulih. Suntikan vaksin Covid-19 akan disyaratkan oleh kebanyakan negara bagi kawalan keluar masuk negara.

AHMAD AMZAD HASHIM
Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi
30 November 2020

 – HARAKAHDAILY
    30/11/2020

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-