Sunday, March 18, 2012

Mari kite sama2 tonton vdo ni ................

Sebelum tu Wak nak buat sikit komen dulu. Sebenarnye Wak pun belum habis tonton vdo ni, tapi dah mula faham ape yang di maksud oleh MP Pasir Salak tu. Kalau tak silap fahaman Wak dia kate negeri Kelantan sangat mundur di bawah perintah PAS.

Dia juge kata ramai rakyat Kelantan berhijrah ke Perak jual tom yam. Tapi MP Pasir Salak ni ada pendek akal atau pengtahuan sikit. Dia tak tau atau tidak sedar bahawa ada juga peniaga emas intan berlian dari Kelantan berhijrah ke seluruh Malaysia.

Sebagai contoh terbaik di Teluk Intan bandar yang berjiran Pasir Salak ada dua tiga buah kedai emas milik rakyat Kelantan. Sebelum ketibaan rakyat Kelantan ini, orang2 melayu terpaksa membeli emas di kedai cina sahaja. Anda kalau ada otak tentu tahu tentang perbuatan peniaga2 kedai emas cina ni.

Ini juge membukti kan bahawa MP Pasir Salak ini tidak pernah ambil tahu tentang peniaga2 melayu/bumiputera di persekitaran nye. Dia cuma tahu makan tom yam saja. Wak sangat faham mengapa dia gemar makan tom yam - sebab nya tom yam berasal dari Siam kalau tak silap Wak. Orang yang kerap ke Siam memang tidak mudah melupe kan Tom Yam.

Peniaga2 kedai emas cina ni bermaharaja lela lebih dari 150 tahun menipu orang  melayu. Ketibaah peniaga2 emas Kelantan ini mula bertapak di awal tahun 80 han. Semenjak itu lah orang2 melayu sedar, dan mereka mula berurus  niaga dengan orang kelantan ni.


Wak fikir MP Pasir Salak ni dah tua dan nyanyuk - cakap nye pun merepek dan merapu saje. Dia tidak tahu bahawa semenjak keujudan rakyat kelantan berniaga emas di Teluk Intan, orang2 melayu sudah terselamat dari tipu helah peniaga2 emas dari kaum cina.

Fikiran MP ni memang jumud. Dia cuma boleh fikir bahawa rakyat Kelantan yang berhijrah itu tahu berniaga Tom Yam sahaja. MP ini memang patut di pencen kan segera.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-