Saturday, August 29, 2015

Anina: Srikandi dari Langkawi

Razali Awang | August 29, 2015

Keberanian Anina mengambil risiko untuk menyeret Najib ke muka pengadilan, memberi impak kepada UMNO.

COMMENT
PETALING JAYA: Kepimpinan Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak terusik lagi.

Jika sebelum ini, nama-nama besar daripada dalam parti seperti Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, dan lain-lain termasuk Tun Dr Mahathir Mohamad kerap dikaitkan dengan kritikan terhadap isu dana RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun beliau hanya berakhir dengan kenyataan demi kenyataan.

Bagaimanapun, tindakan saman Anina Saadudin membuka perspektif baru terhadap imej kepimpinan anak bangsawan berdarah Bugis itu.

Berbeza dengan pengkritik yang lain, dia hanya sekadar ahli UMNO Cawangan Padang Mat Sirat, Langkawi. Bukannya satu nama besar atau menyandang sebarang jawatan penting dalam organisasi parti.

Bahkan namanya hanya mula dikenali lebih dua minggu lalu apabila menuduh Najib kuat kencing ketika menyampaikan ucapan penangguhan Mesyuarat Wanita UMNO Bahagian Langkawi.

Kata-kata di pentas terbuka apatah perkataan ‘kencing’ yang dianggap luar biasa bagi kaum ibu dalam parti orang Melayu itu. Apapun dek dorong rasa ketidak puasan, dia meluahkan amarah selepas Presiden UMNO berterusan mendakwa tiga juta ahli parti masih menyokongnya.

Kelantangannya dimuat naik di laman Youtube menjadikan Anina popular dalam sekelip mata.

Jika dilihat dari sudut maknawi kata-kata yang disampaikan bukan setakat sedap mulut tetapi itulah rintihan daripada mereka yang mewakili golongan marhain yang kecewa, marah dan terkilan terhadap pemimpin tertinggi parti.

Mereka mungkin tidak berpelajaran tinggi atau ghairah bersembang dalam ‘sleng’ atau berterabur cakap mat salleh, namun golongan ini tahu menilai bahawa ucapan demi ucapan yang disampaikan orang Najib hanya sekadar retorik.

Ramai yang menjangkakan apa yang dilepaskan Anina sebelum ini akan berakhir di pulau Mahsuri, namun tindakannya menfailkan saman di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur terhadap Najib dan Setiausaha Kerja UMNO Datuk Ab Rauf Yusof pada Jumaat membuka mata banyak pihak.

Bahkan beritanya di portal berita menenggelamkan tumpuan terhadap Bersih 4.0.

Jika dinisbah dengan jumlah keahlian seramai tiga juta orang ahli UMNO, wa ima daripada Pemuda UMNO yang pernah satu ketika dahulu pernah dilabel sebagai kumpulan pendesak, berapa kerat yang berani bertindak sepertinya. Ramai yang merungut, mengkritik dan mengutuk Najib, tetapi itu sekadar cakap-cakap atau lebih tepat lagi, setakat mengumpat sahaja.

Siapa yang di belakang tindakannya bukan persoalan, sebaliknya keberanian Anina mengambil risiko untuk menyeret Najib ke muka pengadilan, sesuatu yang perlu difikirkan. Berapa keratkah ahli dalam UMNO yang sanggup mengadai masa depan dalam parti dengan tindakan sebegini? Dalam erti kata lain, dia berani menghulur lehernya demi mencari kebenaran.

Masa depannya dalam UMNO mungkin telah berakhir, tetapi tindakan yang dibuat memberi isyarat jelas kepada Perdana Menteri, bahawa dia mewakili mereka yang meluat dengan kenyataan yang tiada logik.

Kita tengok sahaja nanti, apa reaksi orang penting dalam parti terhadap Anina. Selepas ini pasti ada pelbagai cerita sensasi tentang dirinya. ‘Pencacai’ tidak akan berdiam diri dan akan berusaha 1001 cara untuk mempertahankan Najib.

Apa yang dilakukan Anina hanya satu permulaan dan menjadi inspirasi kepada golongan akar umbi yang lain. Cuma yang kita tunggu apakah selepas dipecat secara rasmi nanti, bagaimana nasib dirinya kerana takut ditimpa ‘tulah’. Bak kata Presiden UMNO, orang Melayu akan bangsat tanpa parti itu.

Razali Awang

Editor FMT

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

ANDA JUGA INGIN MEMBACA INI :-